Iets zwaars aan een betonnen plafond hangen

OscarW

  • #1
Hallo iedereen,
Ik hoop een plank aan één zijde aan de muur te bevestigen, (dit door een klosje aan de muur te schroeven) en aan de andere kant door middel van draadstangen aan het plafond te bevestigen.
Nu vroeg ik mij af of ik gewoon gaten in het plafond kan boren, plugjes erin en de draadstangen daar in kan draaien. Ik maak me namelijk een beetje zorgen over het draagvermorgen.
Oja, het moet een boekenplank worden :)
Ik hoop dat iemand hier ideeën heeft of dit mogelijk is op deze manier c.q. hoe ik dit anders zou kunnen oplossen. Bij voorbaat dank ;)

gr,
Oscar


situatieschets ;)
Code:
<i>
</i>plafond

||                    | draadstangen
||         plank      |
||____________________|_
||
|| muur
 

Fiesiekus

  • #2
Geen draadeind in een plug, dat hecht niet! Eerst een draadeind met koppelstuk en daar het draadeind weer inschroeven.



Heet formeel een "stokeind".
 

OscarW

  • #3
Bedankt!
Wel dikte heb ik ongeveer nodig denk je? Het gaat om een plank van 130 x 30 x 4 centimeters. Dus die weegt an sich al wel iets.. plus dus een behoorlijke hoeveelheid boeken..
En er komen 2 draadstangen door..
Bij voorbaat dank! :)
 

Fiesiekus

  • #4
Gaa maar uit van 12 mm pluggen (de zwakste schakel) en kijk wat voor maten aan stokeind en draadstangen daar bij horen.
 

Chathanky

  • #5
Er zijn oplossingen zat.
Een keilbout kan of een spananker
Of een doorsteekanker.


De keuze is reuze
 

OscarW

  • #6
Hmmm.. zo'n doorsteekanker lijkt me wel een stukje meer kunnen hebben dan een plug met een stokeind, of zit ik mis?
en op zo'n doorsteekanker kan ik vervolgens ook gewoon een koppelstukje zetten en mijn draadstang indraaien? (worden deze koppelstukken geen zwakke schakel in het geheel?)
En dan onder de plank een flinke ring om de schroefdraad tussen de plank en de moer neem ik aan?
 

Chathanky

  • #7
Er zijn ook messing betonpluggen waar je een draad eind in kan draaien.

Zoek eens een goede ijzerwarenzaak (bouwmarkt heeft ook wel wat soorten) Die heeft ze vast en zeker wel.

Ps. de metalen plugsoorten geven mij ook een veiliger gevoel als het echt wat moet dragen, hoewel beton de nylon plug ook wel goed vast houdt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Met chemische ankers weet u zeker dat het goed vast zit.
 

OscarW

  • #9
Ik heb die tip inderdaad ook gekregen uit mijn omgeving, maar omdat ik in een huurhuis zit ben ik daar nogal huiverig voor.. het moet er ook ooit weer afkunnen ;)
Of is dat geen probleem verder?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Dat zou een probleem kunnen worden wanneer u geen maatregelen treft, de boten kunt u een paar keer in de blanke lak zetten en dan met chemische ankers vastzetten.
Moeten ze er uit dan zitten de chemische ankers niet vast aan het metaal maar aan de lak, ze zijn dan vrij gemakkelijk te verwijderen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Google even op messing plug.
Werkt heel simpel zit muurvast (bij een goed geboord gat) en is ook weer te verwijderen.
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ook nylonpluggen zijn prima voor dit doel geschikt.
10mm pluggen met m8 stokeinden, je kan er zelf aan gaan hangen.
 

Kloek77

  • #13
Waar is het plafond eigenlijk van gemaakt?
 

Fiesiekus

  • #14
Titel: "Iets zwaars aan een betonnen plafond hangen".

Misschien wel zachtboard?

Overkomt mij ook wel eens met douche-bakken, hé Pepjo :wink: ?
 

Kloek77

  • #15
Tsja, de topictitel kan ook nog wel eens relevante info bevatten..
:oops:
 

Michiel_H

  • #16
Eigenlijk was het een hele goede vraag. Waar is het plafond van gemaakt? Beton ja.. maar is het een breedplaat of een kanaalplaat? Of nog iets ouderwetsers? Kan een heel groot verschil maken..
 

OscarW

  • #17
De flat waarin ik woon is gebouwd zo rond 1970.. dus volgens mij zijn het tamelijk grote standaard massieve platen gewapend beton.
Heb er niet zo veel verstand van eerlijk gezegd, maar kanaalplaat houdt toch in dat er lege ruimte binnen de plaat zit om het lichter te maken?
 

Michiel_H

  • #18
Klopt, en in theorie zou je dan bij het boren in een kanaal uit kunnen komen. Maar hou daar maar geen rekening mee, de kans is verwaarloosbaar klein als ik het zo lees. Zitten er naden in het plafond? Als die op 1200 mm van elkaar zitten dan is het waarschijnlijk een kanaalplaat.
 

OscarW

  • #19
Nee, het is gewoon een vlakke plaat. Is dat een voor- of nadeel? ;)
 

Michiel_H

  • #20
Een voordeel, maar bedenk je wel dat je een aardige boorhamer nodig zult hebben. Met een ouderwetse klopboormachine kom je er niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu