Hygrogestuurde afzuiging badkamer

Bugboy

  • #1
Ik ben bezig met de vervanging van mijn badkamer. Er zit mechanische afzuiging in de badkamer, maar die zit op een plek waar die vrijwel geen effect heeft. Liever zou ik afzuiging hebben in het plafond boven de douche.

Het is helaas niet mogelijk om de ventilatiebuis te verleggen, zodat die goed uitkomt. Het enige alternatief is een nieuwe buis maken en deze door het plafond (houten vloer) naar de vliering te maken en dan af te voeren door het dak.

Nu had ik het volgende in gedachten:
  • 150mm afvoerpijp maken door het plafond v/d douche naar de vliering.
  • Dakdoorvoer met terugslagklep plaatsen.
  • Buisventilator gebruiken op de vliering (kan ik prima bij en daar heb ik 230V).
  • RVS rooster plaatsen in de douche voor een nette afwerking.
  • Hygrostaat met naloop plaatsen voor de aansturing van de buisventilator.

Dit leek mij een prima oplossing, want optisch zie je in de douche alleen een RVS rooster en ik kan overal goed bij. Nu heb ik alleen lopen zoeken naar een hygrostaat die ik in de buis kan plaatsen. Het liefst heb ik geen aparte hygrostaat in de muur. Deze is namelijk al afgewerkt en daar kom ik liever niet meer aan.
 

Xr8

  • #2
Als je op de vliering kunt komen, dan kun je daar een ventilatiebox plaatsen. Deze zijn verkrijgbaar met een ingebouwde hygrostaat. Gaat de RV omhoog dan gaat de ventilator automatisch harder draaien.

Dit soort ventilatoren draaien in principe altijd, een terugslagklep is dan ook niet noodzakelijk.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu