HVLP, Perslucht of een Airless systeem

Daveys

  • #1
Hoi,

Ik ben de laatste dagen wat aan het zoeken geweest op internet om wat informatie te vinden over het spuiten van verf. Alle deuren in huis moeten gedaan worden (16 stuks) een aangezien ik alles zelf doe leek het mij wel handig om nu toch eens de verf te gaan spuiten i.p.v. met de roller en de kwast.

Mijn grootste interesse ligt bij de HVLP systemen omdat het klein en makkelijk is en de voornaamste reden, het nevelt het minst omdat je op lage druk spuit. Ik zal veel binnenshuis willen werken met het systeem dus dit is een erg belangrijk punt.

Daarnaast kom ik er niet echt uit met wat ik nu nodig heb met de andere twee systemen. Een compressor met olie kan niet of je moet er een filter tussen zetten. De capaciteit word nogal over gediscuseerd waardoor er niet een eenduidig antwoord op te geven is, etc.

Een compressor had in eerste instantie mijn voorkeur omdat je daar ook een blaaspistooltje of nog wat ander gereedschap aan kan hangen. Omdat ik gewoon niet weet wat ik moet kiezen hoop ik dat hier iemand ervaring heeft met het spuiten van verf en wat je daarvoor nodig hebt.

Eisen en wensen:

Budget is maximaal € 1.000,-.
Makkelijk schoonmaken.
Meeste verf die gespoten zal worden is watergedragen maar op terpentinebasis zal ook moeten kunnen.
Latex spuiten is leuk meegenomen maar geen noodzaak. Volgens mij moet je dan ook met een drukvat werken omdat je anders constant staat bij te vullen.
Een blaaspistooltje is wel erg makkelijk (zeker na het schuren).

Groet, Dave
 

Daveys

  • #2
Iemand die ervaring heeft met hvlp turbine-systemen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
High Volume Low Pressure ( HVLP ) spuitinstallaties zijn voor alle verven in te zetten.

Concreet: watergedragen, 2-komponenten,-beits-, alkyd noemt u maar op.

Belangrijk is wel de nozzle die u gebruikt. Dit luistert vrij nauw en is voor elke verfsoort anders, en ook de viscositeit van het te verspuiten medium is belangrijk met bijbehorende temperatuur.

Dat een HVLP installatie het minst nevelt is kwats: een airless spray met stuurlucht ( dan wordt het dus aircoat ) werkt wat dat betreft veel efficiënter en met veel minder overspray. Ook dient u meerdere lagen aan te brengen en bent u niet in 1 x klaar ( met een airless / aircoat wel ).

De prijs is het bewijs zegt men wel. Dat klopt. Een goede airless / aircoat installatie kost het 4 a 5 voudige van een HVLP installatie.

Overigens doet u met roller en verfbak ca. 3 uur over 16 deuren 2 zijdig rollen als u er systeem in aanbrengt. Ik ga er wel vanuit dat de deuren vlak zijn en voorbehandeld.

Zowel HVLP als de andere systemen zijn ondanks de reclameslogans kwa nevel niet zaligmakend: afplakken van de omgeving is nog steeds noodzakelijk, zeker als u de kozijnen met ingezette ruiten wilt spuiten of deurposten waarvan de aangrenzende muren al geschilderd zijn.
 

Daveys

  • #4
Dank je Kees voor je antwoord.

Ik denk dat een aircoat systeem niet in het budget past wat ik ervoor wil gaan uitgeven.

Is er in huis te spuiten met een HLVP turbine systeem op een redelijke manier? Als dit namelijk eigenlijk niet mogelijk is wil ik voor een goede compressor met goede verfspuit gaan want dan heeft HVLP voor mij geen toegevoegde waarde.

Groet, Dave
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
In huis is het systeem heel goed te gebruiken, mits u de omgeving goed afplakt en de andere punten in acht neemt. Let ook op het juist verdunnen ( viscositeit ) van de verf. Dit is belangrijk omdat u met lage druk relatief veel verf opbrengt.

U voorkomt hiermee een hoop gespetter.
 

Daveys

  • #6
Heel leuk om te horen.

De meeste antwoorden die ik kreeg (eigenlijk alle tot nu toe) waren niet op ervaring gebasseerd en meestel in de trend dat je maar beter niet binnen kan spuiten want dat is alleen maar ellende.

Nu is mijn volgende vraag welke turbine ik het beste kan nemen. Ik heb contact gehad met een verfgroothandel in **** die veel zaken doet met ****. Deze beginnen echter pas bij € 1.500,- en is ook meer voor de professionals. Ik heb zelf gekeken naar **** en ***** waarbij je rond de € 1.000,- kan uitkomen. Bij **** hebben ze een systeem voor € 600,- maar daar heb ik nog nooit van gehoord.

Groet, Dave


Merken verwijderd, op het forum worden geen merken aangeprezen of beoordeeld, zie de forumregels, mod.
 

Daveys

  • #7
Mijn welgemeende excuses. Ik wist dit niet :oops:

Zijn er bepaalde zaken waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een turbine. Bij een compressor weet ik dat de luchtcapaciteit belangrijk is. Is bijvoorbeeld het aantal turbines belangrijk of juist andere zaken?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Als u een 3-traps HVLP neemt zit u vwb de meest voorkomende werkzaamheden goed.
 

Daveys

  • #9
Super. Dank je wel voor de reacties. Ik ga is zoeken naar een 3-traps turbine en zal mijn ervaring hier melden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu