Huis schilderen binnen / buiten

Jan Koop

  • #1
Wij willen ons nieuwe huis gaan schilderen. Het zit nog redelijk goed in de verf. Ongeveer vijf jaar geleden geschilderd zowel buiten als binnen met Sikkens verf, terpentine.

Enkele vragen:
Buiten schilderwerk nog redelijk goed. Wij willen het echter wel gaan overschilderen. Is het verstandig om dit eerst geheel te gronden en zo ja met welke soort grondverf?

Binnen schilderwerk houtwerk: hier zit ook reeds Sikkens verf op. Is het verstandig om hier alles eerst weer te gronden?

Binnen muurverf: moet je dit eerst afnemen? Met universol oid?
Welk soort muurverf kun je nemen voor de woonkamer en slaapkamers?
Wij denken om de plafonds wit te doen. de muren een tint te geven. ( met het idee...van boven naar beneden van licht naar donker).
keuken: muurverf, afnemen met universol? Nieuwe laag schrobvast? Denken eraan om buitenmuurverf te nemen. raadzaam?

Wij denken er aan om alles van Sikkens te nemen. Of is dat geen goed idee?

Graag jullie reacties.
 

Jan Koop

  • #2
Aanvullend: de man die het huis gekeurd heeft van keurperfect raadde wel aan het huis te schilderen. Het was zekers nodig. Het is een huis van eind jaren 60.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Wij gronden buitenwerk altijd geheel over in de kleur van de aflak, bij voorkeur met een HoogVullende grondverf omdat deze kleine krassen perfect dichtzet, goed schuurbaar is, uitermate duurzaam en tot 3 jaar kan overstaan.

Het ligt dus aan uw budget en welke kwaliteitseisen u stelt. Als u tevreden bent met het merk wat u noemt kunt u dat natuurlijk blijven gebruiken, alleen de HV grondverf zoals bovengenoemd heeft men niet in het assortiment.

Zowel binnen- als buitenwerk, ook minerale ondergronden, reinigt u eerst voordat u gaat schilderen. Ook hier weer: de meest schrobvaste en best dekkende muurverven hebben een prijskaartje.

U kunt uiteraard alles van 1 merk betrekken, al maakt dat voor het overschilderen niet veel uit. De ondergrondbehandeling vooraf is belangrijker.
 

Jan Koop

  • #4
Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog wel de volgende vragen:

Ik wel het ontvetten met Universol. Op de bus staat 1:100. Moet je dit als je het gebruikt nog extra verdunnen?
Wil scotch-brite gebruiken om te schuren. daarin hebben ze fijn, middel en grof. Wanneer moet ik welke nu gebruiken? Heb al op dit forum gekeken maar kom er niet goed uit.
Graag jullie reacties.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Verhouding aanhouden.
U begint met grof en voor de laatste aflak-laag fijn.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ja dat moet je nog verdunnen 100 delen water op 1 deel universol
 

Jan Koop

  • #7
Nu ben ik aan het twijfelen geslagen. Welke verf nu wel of niet? Wil erg goede verf gebruiken voor buiten. Wilde eerst sikkens rubbol sb hoogglans gebruiken maar twijfel nu om sigma allure gloss te gebruiken. Van een schilder hoorde ik dat dit lijkt op de sikkens XD gloss, moeilijk te strijken en snel drogend. Dus volgens hem wat minder geschikt. Wie heeft hiermee ervaring? Met de sigma s2u allure gloss en de sikkens XD Gloss. De sigma geeft tien jaar garantie.
Graag jullie reacties.
 

Jan Koop

  • #8
Een volgende vraag:Hoe behandel je spijkers die roesten in de verf? Eruit halen? En hoe doe je dat het gemakkelijkst? Erin duwen heeft geen zin?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #9
Vervangen door een rvs exemplaar is uiteraard de beste oplossing
maar dat is meestal best lastig

iets dieper drevelen en het gaatje dicht plamuren is een goede tweede
 

Jan Koop

  • #10
Drevelen speelt na enkele jaren weer op, hoorde ik. Is er bijvoorbeeld een speciale (holle) boor oid waarmee je zonder veel beschadigen de roestige spijker eruit krijgt? Een schilder zei mij dat als je de spijker eruit haalt, je de lat erg beschadigd!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
U moet de kleine lettertjes lezen vwb de 10 jaar garantie. Dat geldt alleen volgens een bepaald behandelplan van de ondergrond. Maak u geen illusies: geen enkele fabrikant zal u als particulier de schade vergoeden, hooguit de bus verf. Dat kan alleen als u een professioneel bedrijf laat schilderen volgens een behandelplan. Deze kunnen reclameren via de leverancier bij de fabrikant.

U moet de spijkers ( van de onderste glaslatten ) dieper indrevelen en niet een tikkie op hun kop ( 1 cm diep drevelen.) Het beste is ze af te stoppen met ordinaire stopverf. Dat is nl vet en wat vet is roest niet.

Wij doen hier niet aan merkadviezen. Neem als stelregel dat elke A-merk fabrikant een top aflak heeft. Die noemt uzelf al. Het is een ervaringsverhaal met welke het prettigst gewerkt kan worden.

Onthou wel dan de ondergrondbehandeling bepalend is voor de duurzaamheid van het schilderwerk. De aflak kan nog zo top zijn, als de ondergrond dat niet is heeft u er weinig aan.

Ga ook af op uw eigen gevoel: hoe meer schilders u spreekt - en zo te lezen heeft u er al enkele op consult gehad- des te meer (tegen) strijdige adviezen, want wij zijn een heeeeel eigenwijs volkje dat zweert bij bepaalde producten. Dat kan heel nuttig zijn, maar ook heel verwarrend.
 

Tiho

  • #12
De spijker heeft ook nog een functie naast het roesten. Drevel hem erin en als je bang bent voor werking zet je er een schroef bij iets verdiept.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #13
Je krijgt ze er het makkelijkste uit met een Dremel en een punt tang.
de schade is dan beperkt.

(wel een nieuwe rvs nagel ernaast zetten
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #14
Eruit pulken is geen doen. Verwijder dan de gehele glaslat en plaats een nieuwe.
In dat geval kunt u ook een neuslat overwegen. Deze zet u vast met rvs schroeven.
 

Jan Koop

  • #15
Bedankt voor jullie reacties. Het ontstane gat stop ik dus vol met het vette stopverf. Maar kun je hier wel overheen schilderen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #16
Dat doen we al 55 jaar...

Neem wel enkele dagen droogtijd in aanmerking.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu