Huidige status vloerisolatie met pur?

Pookster

  • #1
Ik wil voor de winter de vloer gaan isoleren. Reden is comfortverhoging en minder stookkosten. Ik heb een beton broodjesvloer met een kruipruimte van ongeveer 45cm. Heb veel informatie gelezen over isoleren in de kruipruimte en heb de keuze gemaakt om de vloer te gaan isoleren en niet de bodem.

Bij de vloerisolatie heb ik uiteindelijk de keuze terug gebracht naar 2. Pur isolatie en de welbekende isolatiekussens. Ik neig sterk naar de pur isolatie omdat ik bang ben dat, vanwege de krappe ruimte, de isolatiekussens kapot gaan als ik in de kruipruimte moet zijn.

Nu is er reeds een isolatiebedrijf geweest die aangeeft dat er met pur geïsoleerd kan worden. Natuurlijk hebben we het over de negatieve berichtgevingen gehad betreft de gezondheidsproblemen. Met name daarom heb ik nog geen definitieve keuze gemaakt. Vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen van de laatste tijd en wat de huidige stand van zaken is omtrent pur isolatie. Het isolatiebedrijf geeft het volgende aan:

- de gevallen waarbij er gezondheidsklachten door de pur lijken te zijn ontstaan, komen vooral doordat er goedkope bestanddelen zijn gebruikt
- Het is nu verplicht dat bedrijven die met pur isoleren gecertificeerd dienen te zijn

Ik lees nu dat rapport van TNO niet helemaal deugt doordat de testomstandigheden niet helemaal overeen komen met de gemiddelde woning. Ik ga het zekere voor het onzekere nemen en zal, wanneer ik voor pur kies, 3 dagen het huis uit gaan.

Dus, zijn er mensen met ervaring of me meer kunnen vertellen over de huidige status van het isoleren met pur.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Zo goed ik weet zijn gezondheidsklachten door PUR alleen ontstaan doordat er geen goede vermenging/reactie was. Dus bv. verkeerde mengverhouding. Ik heb geen verband met goedkopere bestanddelen gehoord.

Een certificatie zegt me weinig.

Ik neem aan dat je kan meten hoeveel schadelijke stoffen vrijkomen. Je kan daar eens naar vragen: Hoe toont het bedrijf aan dat het veilig is je woning in te gaan?
 

Pookster

  • #3
Inderdaad, die was ik nog vergeten. Verkeerde menging refereerde hij ook naar.

Goed idee om te vragen naar de meting!
 

@gespotenPUR

  • #4
Beste Pookster,

Goed dat je eerst goed voor laat lichten voordat je begint met gespoten PUR vloerisolatie. Gespoten PURvloerisolatie is veilig wanneer het juist wordt aangebracht. Werk daarom altijd met een gecertificeerde verwerker, die lijst is terug te vinden op https://www.gespotenpurschuim.nl/veelgestelde-vragen/. Certificering is niet wettelijk verplicht dus informeer bij je verwerker of het betreffende bedrijf inderdaad gecertificeerd is bij IKOB-BKB, de certificatie-instelling (https://www.skgikob.nl/).

De oorzaak van de gemelde gezondheidsklachten is vooralsnog niet bekend en moet per individueel geval onderzocht worden. De GGD voert op dit moment onderzoek uit in Friesland. In september rapporteerde de GGD dat bij 37 van de 47 bewoners met klachten het uitgesloten is dat de klachten worden veroorzaakt door de PUR-vloerisolatie. Voor 10 bewoners is het onderzoek nog gaande. De woningcorporatie geeft aan dat de oorzaak van de klachten mogelijk te vinden is in onvoldoende ventilatie in de woningen. Door de isolatie van de woningen is het binnenklimaat van de woningen gewijzigd.

Dus ook de tip: zorg dat je na het isoleren van je vloer goed blijft ventileren!

Gespoten PURschuim wordt al 30 jaar lang toegepast in meer dan 80.000 kruipruimtes in Nederland. Sinds 1993 worden bedrijven gecertificeerd voor het na-isoleren met gespoten PURschuim in kruipruimtes aan de hand van vastgestelde veiligheids- en kwaliteitsvereisten. Tot 2012 zijn er bij de industrie geen klachten gemeld. Louter uit voorzorg heeft de industrie begin dit jaar aanvullende maatregelen getroffen waarmee de veiligheid en juiste toepassing van gespoten PURschuim in kruipruimtes verder zou kunnen worden bevorderd, zoals de 2 uur uit-huis-regel. Op dit moment wordt verondersteld dat dit voldoende is, maar het staat je uiteraard vrij langer uit huis te blijven.

Over het meten tenslotte; het is helaas technisch niet mogelijk om snel een meting te doen naar de hoeveelheid stoffen die vrij komen. Je kunt er echter vanuit gaan dat wanneer de verwerker het op de juiste manier aanbrengt én je 2 uur uit huis bent het veilig is.

Mocht je nog meer informatie willen, kijk dan op onze website: https://www.gespotenpurschuim.nl/ Succes!

Groet,
Kennisplatform gespoten PURschuim
 

Pookster

  • #5
Dank voor het uitgebreide antwoord. Nog een vraag naar aanleiding van deze informatie.

Je geeft aan dat de klachten kunnen komen door te weinig ventilatie met een gewijzigd klimaat. Daarnaast de tip om ook na de isolatie goed te blijven ventileren.

Ik ga er even van uit dat we het dan hebben over het ventileren van de woning zelf en niet de kruipruimteventilatie. Zoals ik het lees heeft de ventilatie geen direct verband met de pur icm de schadelijke stoffen. Hiermee doe ik de aanname dat er na de juiste uitharding van de pur er 0% schadelijke stoffen meer vrijkomen. Klopt dit?
 

@gespotenPUR

  • #6
Goedemiddag Pookster,

Het klopt het dat wanneer het juist is aangebracht en de gespoten PUR is uitgehard er geen emissies meer vrijkomen. Het kan wel zijn dat er tot 2 uur na het spuiten nog zeer kleine hoeveelheden restemissies van het spuiten in de kruipruimte aanwezig zijn, vandaar dat bewoners verzocht worden om 2 uur buitenshuis te blijven en goed na te ventileren.

Ventilatie zowel rondom het aanbrengen (korte termijn) als daarna (lange termijn) is erg belangrijk. Wat betreft ventilatie rondom het aanbrengen van gespoten PURschuim is een gecertificeerde werker gehouden om:
1.Voorafgaand aan het aanbrengen van gespoten PUR te controleren of er voldoende natuurlijke ventilatie in de betreffende kruipruimte is
2.Tijdens en tot ongeveer een half uur na het aanbrengen van gespoten PUR geforceerde ventilatie in te zetten die 30x het volume van de kruipruimte omvat
3.De bewoner voor of na het aanbrengen van gespoten PUR te adviseren goed te blijven ventileren

Voor de langere termijn geldt:
Ongeacht welk isolatiemateriaal wordt gebruikt, het isoleren van een woning heeft invloed op de luchtkwaliteit binnen in het huis; de oorspronkelijke luchtlekken worden immers afgedicht. Het is dan ook belangrijk om de woning na het aanbrengen van isolerende materialen goed te ventileren en geregeld te blijven ventileren. Te weinig ventilatie kan leiden tot schimmelvorming en de luchtkwaliteit in huis aantasten, wat gezondheidsklachten kan veroorzaken. Denk daarbij aan klachten als ademhalingsproblemen, uitgedroogde of geïrriteerde slijmvliezen in de neus- en keelholte, droge, schilferige huid, droge, branderige ogen, of hoofdpijn en vermoeidheid. Meer advies over ventileren kan terug gevonden worden op de website van MilieuCentraal.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Bedankt voor de uitgebreide informatie! Jammer dat het niet makkelijk gemeten kan worden.
 

Pookster

  • #8
Inderdaad wel jammer.

Nu lees ik op een pagina het volgende:
PUR isolatie is een betaalbare manier om goede isolatie te verkrijgen. PUR-schuim heeft meestal gesloten cellen, wat inhoudt dat de individuele cellen niet met elkaar in verbinding staan. De cellen zijn gevuld met gassen die slecht warmte geleiden. Meestal zijn dit zogenaamde ‘HFK-gassen’. Omdat deze gassen een hoge thermische weerstand hebben, heeft PUR-schuim gemiddeld genomen een gunstige isolatiewaarde, die uiteen loopt van 3 tot 4 (afhankelijk van ouderdom). Met het verstrijken van de tijd neemt deze waarde wel iets af, omdat de isolatiegassen vanwege thermische drift langzaam ontsnappen en vervangen worden voor lucht, wat een lagere isolatiewaarde heeft.De isolatiewaarde daalt gedurende eerste twee jaar dankzij de thermische drift met ongeveer een halve tot een hele punt.
1) klopt het dat die waarde zoveel daalt in de eerste twee jaar?
2) als er thermische drift is, dan blijven er dus continu giftige dampen ( hoe minimaal ook) ontsnappen. Klopt dit?
 

@gespotenPUR

  • #9
Hi Pookster,

Ik neem aan dat je het hebt over gespoten PURvloerisolatie?

Om antwoord te geven op je vragen:
1) De thermische weerstand neemt alleen in de eerste paar jaren iets af, maar blijft daarna gelijk. Nog steeds is polyurethaan een beter isolatiemateriaal dan andere alternatieven.

2)Het klopt dat celgassen langzaam uit de cellen kunnen ontsnappen. Het gaat hier met name om CO2 (koolstofdioxide). CO2 is een natuurlijk maar weliswaar giftig gas dat verdwijnt door de natuurlijke ventilatie in de kruipruimte. Het zal dus niet in de woonruimte komen. Daarnaast zijn de absolute hoeveelheden die vrijkomen klein. HFK’s komen nagenoeg niet vrij. Overigens zijn HFK’s niet giftig.

Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat je door die minimale thermische drift grote gezondheidsrisico’s loopt.

Wel nogmaals het advies met een gecertificeerd bedrijf te werken, deze lijst is terug te vinden op https://www.gespotenpurschuim.nl/veelgestelde-vragen/
 

Pookster

  • #10
Ik doelde inderdaad op PURvloerisolatie.

Het bedrijf waar ik mee ga werken staat op de lijst.

In het artikel wordt gesproken over een RC-waarde die met een punt tot een half punt zal dalen. Zijn dit reële waarden?

Het bedrijf geeft aan dat de RC-waarde van de totale vloer bij een laagdikte van 6,5cm gemiddeld 2,7m2 K/W zal zijn.

Als dit binnen de eerste jaren daalt naar 1,7 dan vind ik dat nogal wat
 

Pookster

  • #11
Heb net contact gehad met iemand van Komo IKOB-BKB. Ik heb gegrepen dat ze bij bij het aangeven van de RC-waarde al rekening houden met de veroudering van het materiaal. Oftwel de meest negatieve waarde.

Bij de aanbrenging zal de RC-waarde dus hoger zijn dan 2,7m2 maar na verloop van jaren zal het gemiddelde totaal vloeropp. uitkomen op die 2,7m2.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Hier nog een link naar een interessant verhaal van de GGD, incl. tips voor bewoners.
 

Pookster

  • #13
Dank.

Ik heb inmiddels opdracht gegeven. Vrijdag 29-11 komen ze hier isoleren. Voor de zekerheid zijn we het hele weekend elders.
 

Pookster

  • #14
Inmiddels is de vloer geïsoleerd. Met een oppervlak van 50m2 waren ze 2 uurtjes bezig. Keurig gedaan. Ben dezelfde dag nog in huis geweest om even de raampjes tegen elkaar open te zetten, maar toen was er al niets meer te ruiken. Enige wat stonk was de muffe lucht afkomstig van de betonnen vloer rondom de kruipluiken. Inmiddels is dat ook weg.

We merken toch wel een verschil in vloertemperatuur. We hebben laminaat liggen. Wil niet zeggen dat de vloer nu warm aanvoelt, maar in elk geval warmer dan daarvoor. Ook het comfort lijkt wel beter te zijn.

Ben vooral benieuwd naar de energieafrekening over een jaar.

Nog een tip. Voor de mensen in Noord-Nederland is er weer subsidie. Zie https://www.snn.nl/
Zo hebben wij €350 subsidie kunnen krijgen op een nota van €950. Dus de investering valt dan reuze mee.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Bedankt voor de terugkoppeling! :prima:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu