HSB anno 2019

Timmermens

  • #1
Komend jaar gaan wij oude aanbouw wegbreken en een nieuwe terug bouwen. Deze wordt 7 x 12 meter en deels voorzien van een zadeldak. Na weken speuren en lezen op het internet over de mogelijkheden, ben ik wel enthousiast over de houtskeletbouw geworden. Enige waar ik nu tegenaan loop is dat sommige info al vrij oud is en de verschillende vormen van opbouw ook anders zijn. Veel info is bij onze zuiderburen beschikbaar en ook die hebben diverse voorbeelden.
Het word in ieder geval een damp-open constructie. Mijn idee hierover is als volgt;

1 Gevelsteen
2 Spouw 40mm
3 Multivap 300xs spinvliesfolie
4 cls regelwerk 38x140 met Rockwool 140mm isolatie
5 OSB3 15mm plaat
6 Regelwerk 38x38 met rockwool isolatie
7 OSB3 15mm plaat
8 Gipskartonplaat Duragyp of Diamond

Vragen over deze constructie zijn de volgende;

-Kan ik de OSB3 plaat als dampscherm gebruiken als ik de naden allemaal aftape?
-Zo ja, voldoet de Rockwool dan als isolatie of moet ik switchen naar houtvezel?
-Zo nee, is plaatsing van dampscherm tussen punt 5 en
punt 6 goed en geeft dat geen problemen voor de osb
plaat achter de gipskartonplaat?

Omdat een deel platdak word en een deel een open zadeldak constructie word, zou ik graag wat tips hebben over hoe deze te combineren met de beoogde wandopbouw. Plat dak word voorzien van bitumen en zadeldak met pannen.

Opbouw plat dak;

1 Bitumen
2 PIR platen met afschot
3 Dakbeschot
4 Balklaag
5 Regelwerk
6 Gipskartonplaat

Vragen over deze constructie;

- Moet ik tussen punt 2 en punt 3 een dampremmende folie aanbrengen?

Opbouw zadeldak;

1 Dakpannen
2 Panlatten en tengels
3 Multivap 300xs spinvliesfolie
4 Gordingenen kepers met Rockwool isolatie
5 Dampremmende folie
6 regelwerk
7 Gipskartonplaat

Vragen over deze dak constructie;

- Is het verstandig om nog osb constructieplaat aan te brengen tussen punt 4 en punt 5?

Graag zou ik tips krijgen of alternatieven met betrekking tot de beoogde materialen of volgorde van opbouw zodat deze aan de hedendaagse standaard voldoet.

Algemene vragen;

- Welke tape is aan te raden om het dampdichte scherm te dichten?
- Voor het bouwen van de constructie ben ik van plan om een spijkertacker aan te schaffen. Enige tips waar ik op moet letten of suggesties van degelijke machines?
- Opbouw van de stijlen in de wanden is niet moeilijk te vinden maar de verschillende toepassingen van lateien is lastig te vinden. Kokerprofielen of 2 of 3 regels op elkaar etc. Wie kan mij helpen aan documentatie waar de kale opbouw van de regels wordt uitgelegd en de verschillende toepassingen worden belicht.

Hopelijk kan de hulp van jullie klussers mij helpen om mijn aanbouw op een goede manier te realiseren.

Groet Rogier
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu