Houtwerk buitenkant woning schilderen - achterstallig

Michel78

  • #1
Hoi,

De woning is van 2006, naar mijn idee is er na de bouw niet meer geschilderd. Hoekhuis waar de hele dag de zon op staat.

Het verfwerk aan de kozijnen is erg vaal, hier en daar bladdert het al. De beglazingskit ziet er ook niet al te best uit. Om de komende winter door te komen heb ik bedacht om zoveel mogelijk te schilderen, alleen de vraag is nog even op welke manier.

Materiaal
Systeemverf ivm de vochtregulerende werking, is dat in dit geval beter dan een 'dichte' hoogglans laklaag?
Het is mij onbekend wat de basislaag is, acryl of alkahyd. Moet alle oude verf nu eerst verwijderd worden :shock: ?

Beglazingskit
Hoe bepaal je de staat van de kit?
Op welk moment tijdens het verfproces moet ik de kit eruit krabben en terug plaatsen?

Hout(rot)
Kan ik de barstjes waar het hout zichtbaar is overschilderen of moet ik hier met de bekende houtrotvuller van het consumentenmerk aan de slag?



De voordeur is een triplex(?) deur met een fineerlaag. Deze is er helemaal slecht aan toe, is dit nog te redden en zoja..met wat voor beits of lak?
Ergens op het forum las ik dat je altijd 1 kant op moet schuren op fineer, maar met een excenter schuurmachine zou dat niet uitmaken, klopt dat?



Hoop vragen, hopelijk ben ik duidelijk en anders hoor ik het graag.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Beste Hoi,

Vochtregulerende verf heeft een kortere onderhoudsinterval dan een afsluitende lak. Vochtregulerende verf wordt vaak toegepast op gevelbetimmeringen die niet direct opde ondergrond zijn aangebracht maar vaak op een rachelwerk. Daarbij is ventilatie en vochtregulatie belangrijk.

De foto van de stapeldeeldeur laat duidelijk zien dat de beglazingskit de oorzaak is van de barsten in de regel. Barsten in de kit ( door uitdroging / ouderdom ) zijn vaak de bovenliggende oorzaak van wat eronder gaat wijken of rotten.

Na het reinigen, schuren en volledig kaalschuren van de gebarsten delen de kit verwijderen en deze voor het aflakken weer aanbrengen. De kaalgekomen delen 2 x gronden en barsten eventueel repareren met een 2K epoxy vuller.

Het fineer van de multiplex deurdelen is ver aangetast. Voordat u hiermee iets kunt moet dit volledig droog zijn ( max. 17% vocht bevatten) en reparatie geeft niet echt een duurzame oplossing. Tijdelijke optische verbetering is wel mogelijk.
Transparante hout afwerking is altijd mogelijk. Kies wel voor een beits met UV filter.
 

Michel78

  • #3
Beste Kees,

Dank voor de adviezen.

Heb inmiddels lbh hoogvullende grondlak gekocht ipv systeemverf.

Verder is besloten dat de voordeur niet meer in deze kleurstelling te behouden is. Deze zal ik helemaal kaalschuren en ook in de lak zetten, iets wat vele buren ook hebben gedaan.

Nu maar hopen dat er nog een paar goede droge dagen zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu