Houtkachel gaat uit

Maffejos

  • #1
Hallo

Ik heb een oude houtkachel ( duveltje - godin ) gekocht. Eerst natuurlijk de schoorsteen laten vegen nadien op de schoorsteen aangesloten. Nu telkens ik de kachel probeer aan te maken gaat hij uit en blijft het hout gewoon smeulen. Enig idee hoe dit kan komen ? De klep achteraan de kachel staat open. en de luchttoevoer vooraan ook.

Groeten
Jos
 

Pepjo

  • #2
Probeer eens te stoken met je aslade open.
Doet de kachel het dan wel ?

Ik denk dat er toch iets mis is met de trek via je schoorsteen.
 

Fiesiekus

  • #3
Als je alleen een krant in de brand steekt; wat gebeurt er dan?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Probeer eens te stoken met je aslade open
Een klein kiertje is vaak voldoende om de boel op gang te krijgen. Als het spul goed brandt de aslade weer dicht.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #5
Waarschijnlijk heb je onderdruk in je huis.

Probeer eens met een raam of deur op een kier.
 

H@ns

  • #6
Yep! (dat laatste advies.) Moderne huizen en houtkachels gaan niet samen
 

Pepjo

  • #7
Moderne huizen hebben toch van die continu-beluchters boven ramen enzo ? ( Ik ken ze niet, want ik heb nooit een modern huis gehad. )

Die moeten dan wel open staan.
 

Gerrit

  • #8
Inderdaad, maar bovendien staan er ook nog ventilatieunits continue te draaien.
 

Chathanky

  • #9
Misschien kan Maffejos zijn woonomsituatie beter beschrijven.
 

Maffejos

  • #10
Bij deze:

Het gaat niet om een nieuwbouwwoning, maar om een renovatie van een huis van 1935. Er zijn volgens mij voldoende kiertjes om onderdruk tegen te gaan ;-)

Het rare is ook, wanneer ik de kachel aansteek met papier dat er dan een rookpluim vanboven uit de kachel komt (uit de bovenste ring en houtvulklep).

Hier zie je een foto van het type kachel:

 

Fiesiekus

  • #11
Heb je ook een foto van de klep achteraan de kachel? (van de hendel o.i.d)
 

Pepjo

  • #12
Twee vragen :

- Is dat venster wel afgesloten door mica of iets dergelijks ?
- Zit er ergens een knop waarmee je de luchttoevoer kunt regelen en derhalve de verbranding ?
 

Chathanky

  • #13
Bij aansteken van de kachel kan de trek wat minder zijn, maar door de warmte van het vuur moet de trek wel snel toenemen.

Als je bij een warme kachel papier toevoert wat gebeurt er dan?
 

Maffejos

  • #14
Het venstertje vooraan is afgeschermd met mica.

De luchttoevoer is een grote draaiknop vooraan en staat open. Achteraan is er een hendeltje om de achterklep open te zetten, dit staat ook open, heb ik gecontroleerd. Verder "trekt" de schoorsteen ook goed, merk ik als ik mijn hand voor het gat hou, ook bevestigd door de schoorsteenveger.

Ik ga straks even proberen met hout dat binnen ligt, buiten ligt het hout in ieder geval droog onder plastiek.

Groeten
jos
 

Maffejos

  • #15
Ik kreeg net dit fantastische antwoord van beide grootvaders bevestigd
Ik weet niet of dit klopt ? -->

De schouw is nat na langdurig niet-gebruik. Bij hen stond vroeger na de zomer bij het begin van het stookseizoen het huis ook altijd vol rook.Hoe oplossen : de kachel klaarzetten voor gebruik , vooruitschuiven en in de schouwpijp een brandende krant steken (fakkel). Als de
schouw opgewarmd is zou kachel normaal moeten branden
 

Pepjo

  • #16
Warmte bevordert de trek, dus baat het niet dan schaadt het niet : gewoon proberen !
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #17
Pas maar op met je krant erin stoppen, straks heb je schoorsteenbrand!
 

Maffejos

  • #18
Schoorsteen net laten vegen, dus dat zou geen probleem mogen zijn
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Met een elektrische verfafbrander of met een haarföhn een poosje het vuur aanwakkeren tot er voldoende trek begint te ontstaan, de eerste keer de kachel niet te hard maar wel lang stoken.
 

H@ns

  • #20
Doorgaans branden die potkachels niet echt hard. Ik heb er zelf twee en die gloeien meer dan dat ze branden. Heel efficiënt dat wel maar voor een vrolijk vuurtje moet je echt een haard of een kachel met glasdeur hebben.

Dat er rook ontstaat is natuurlijk niet goed hoewel bij dit weer, relatief warm dus hoge neerwaartse druk in de schoorsteen, enige moeite om de trek op gang te brengen normaal is.

Van belang is altijd dat je een flink heet opstartvuur hebt dus niet besparen op aanmaakhout en evt. een aanmaak vloeistof/gel gbruiken om de boel op gang te trekken.

Als er eenmaal fik is dan moet de trek zo zijn dat er geen rook meer in de huiskamer komt, is dit wel zo dan is er toch iets mis met het rookkanaal, de kachel of de luchttoevoerschuifjes.

Heb je de kachel al een keer van zijn plek gehaald om te kijken of er niets in de horizontale aansluiting naar het rookkanaal ligt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu