Houten zaaibak / kweekbak

Geertt

  • #1
Ik zou graag een houten zaaibak maken om wat groenten of kruiden in de planten. Ik zou deze ongeveer 50cmx100cm maken met bovenaan glas of plexiglas voor de lichtinval.
welke hout zou ik hiervoor gebruiken? Heeft iemand voorbeelden van zulke zaaibak?
 

KlusRob

  • #2
Bedoel je zoiets?


Ik heb zelf een paar jaar geleden zelf zoiets gemaakt van tuinhout, en gebeitst. Maar je kunt ook douglas gebruiken, of hardhout.

Zelf heb ik er ook aan de voor- en zijkant glas ingemaakt om nog meer lichtinval te hebben.

Gr. Rob
 

Geertt

  • #3
Dit is inderdaad hetgeen ik bedoel !
heb je gewoon glas gebruikt? of plexiglas of nog iets anders?
is dit zonder bodemplaat?
 

KlusRob

  • #4
De foto is niet mijn bak (die heb ik van internet), maar zoiets heb ik zelf nagemaakt.
Ik heb zelf gewoon glas gebruikt. Ben bij de lokale glasboer langs gegaan en heb daar een paar kozijntjes inclusief glas gehaald die hij bij iemand had vervangen en die klaar stonden voor de container.
Voor de zijkanten heeft hij voor mij driehoekig glas op maat gesneden voor een paar euro. Aan de voorkant heb ik ook glas zitten (smalle rechthoekige ruitjes), dat waren van oorsprong glazen legplanken uit een vitrinekast.

Ik heb ik mijn kweekbak geen bodem zitten, zodat de bodeminsecten en wormen etc er gewoon in kunnen, en de plantenwortels ook zelf hun weg kunnen zoeken. Wel heb ik de bovenste 20 cm grond vervangen door een mengel van bemeste tuinaarde en potgrond.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Het beste is een plastic folie die ook gebruikt wordt voor tunnels.
Bij gebruik van glas kunnen de planten al snel verbranden, met folie gebeurt dat vrijwel nooit als de grond vochtig gehouden wordt.
Plexiglas kan ook maar dat is moeilijk zelf te zagen.

Als ik planten moet opkweken buig ik een paar elektrabuizen van 16 mm, druk die in de grond en daar folie overheen, een beetje aarde op de lange kant en de zijkanten en een balkje op de andere lange kant die u kunt weghalen om te gieten en de oogst eruit te halen.
 

Pirke

  • #6
Dat is geen zaaibak, das een teelkas. Hier kun je niets in zaaien, want dit is veel te koud.
Zaaibak zijn losse bakken (ondiep) die je binnen kunt zetten en idealiter te bespannen zijn met vershoud folie.

ALs je wilt zaaien is de beste tip die ik je kan geven om oude doka ontwikkelbakken op de kop te tikken. Verschillende formaten/duurzaam en nagenoeg voor niets te krijgen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Geertt schreef:
Ik zou graag een houten zaaibak maken om wat groenten of kruiden in de planten. Ik zou deze ongeveer 50cmx100cm maken met bovenaan glas of plexiglas voor de lichtinval.
welke hout zou ik hiervoor gebruiken? Heeft iemand voorbeelden van zulke zaaibak?
Hij vraagt niets over een teelbak maar een bak om groente in te planten..
 

Pirke

  • #8
Jan: Je maakt er notabene een quote van. Zie je dan niet dat hij "zou graag een houten zaaibak maken" schrijft. Zelfs 2 keer. Tijd voor groeneveld opticiens ? :lol:


Ik zeg alleen dat het fototje een teelkas is, en geen zaaibak is, en niet geschikt is om in te zaaien.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Verschil in interpretatie, een bak van 50 x 100 cm is niet wat ik versta onder zaaibak maar wel als kweekbak.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10

Pirke

  • #11
Er is geen verschil in interpretatie: We denken allebij hetzelfde! :?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Dat is heel mooi. :wink:

De links waren trouwens niet voor jou bedoeld maar als ondersteuning voor het zoeken van de vragensteller.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu