Houten vloer verstevigen voor wasmachine; tips gevraagd

Omsels

  • #1
Ik wil een houten zoldervloer verstevigen voor mijn wasmachine en droger, zodat straks niet alles staat te trillen tijdens het centrifugeren. Ik heb al een tijdje rond zitten zoeken, maar heb toch nog een aantal specifieke vragen.

Specificaties vloer: vuren geschaafd 155x58 mm, hoh 600 mm; overspanning van 3400 mm. Deze ga ik, ter hoogte van de machines, nog verstevigen / ophogen.
Het dak loopt schuin tot aan de vloer. Ik wil de machines met de rug naar het schuine dak zetten, dwars op de vloerbalken.

Mijn vraag:
- Als ik beton wil storten, doe ik dit dan het beste over de gehele breedte van de vloer (dus 3400 mm) of kan dit ook tot op de helft of iets minder? (1500 mm, aangezien 2 machines naast elkaar ongeveer 1200 mm is). Of werkt dit negatief tov het trillen van de vloer? 3400x1500 mm beton storten vind ik ook een beetje raar voor 2 machines.

- Hoe stort ik hier het beste beton? Lewis platen op de opgehoogde vloerbalken vastmaken, met daar 5cm beton op? Ik kan de platen aan de achterkant op de muur leggen voor extra stevigheid. Of de beton koud op een houten plaat (met plastic) met daar een netje in?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Graaf nog eens op het forum er is veel info of ervaring. Er is best aandacht aan besteed. Kan de vloer het gewicht aan?
Ik heb het zo gedaan.
Beton storten hier niet kunnen lezen dat dit de oplossing is en daarbij wil je weer van de beton af heb je een behoorlijke bende.
Een opstapje van 5 cm in de vloer is lastig. Bij mij liggen die platen net aan niet in de weg.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Op de plaats waar de machines komen te staan de balken over liefst de hele lengte verstevigen, dan op de plek van de machines een plaat multiplex van 40 mm schroeven, dat zou voldoende moeten zijn, wel in de balken schroeven en niet in het vloerhout.
Ik ben niet zo'n voorstander van een stuk losse betonplaat, door de lewisplaten kan de wasmachine alsnog gaan trillen, daarnaast is zo'n stuk beton niets beter.
 

Omsels

  • #4
Het beton/versteviging komt enkel onder het schuine deel waar je toch net niet kunt staan. De machines komen er dan weer wel hoger door te staan wat alleen maar een voordeel is. Vloerbalken wil ik sowieso verstevigen.

Ik heb al redelijk veel op internet en dit forum zitten zoeken, maar zover ik heb kunnen vinden werkt geen enkele oplossing echt goed, behalve een degelijke (zware) betonvloer storten. Lijkt mij ook vrij logisch, omdat het trillen en de geluidsoverlast ontstaat door het meetrillen van de vloer met de machine. Iets wat je enkel door een betonvloer of misschien een flinke houtconstructie af kunt vangen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Het is niet verantwoordt een zware betonvloer te storten, dat zal eerst door een bouwkundige berekend moeten worden.
 

Omsels

  • #6
Met zwaar bedoel ik een stijve massa, waarbij een betonnen vloer in mijn ogen meer massa geeft, stijver en ook nog eens goedkoper is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Wilt u een fatsoenlijke betonnen ondergrond dan heb je het al gauw over 8 cm beton, lijkt mij iets teveel.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Die balklaag is sowieso veel te licht. De balken moeten precies verdubbeld worden om te voldoen aan de balkenschuif.

Dus niet alleen ter plaatse van de wasmachine, maar de gehele vloer versterken!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu