Houten verdiepingvloer verlagen

Miss_Beerbelly

  • #1
Hallo,

Sinds vorig jaar zijn mijn vriend en ik in het rijke bezit van een boerderij uit 1900 met het idee om deze te verbouwen. Nu is onze eerste discussiepunt al daar. De verdiepingsvloer is aan de achterkant van het huis (boven de deel dus waarschijnlijk vroeger de hooizolder) is zo'n 15-20 cm hoger dan aan de voorkant. Dit is op zich geen probleem want het is maar een kleine opstap, maar het punt is als volgt. Wij willen aan de "verhoogde" kant van het huis o.a. onze badkamer maken, maar komen in de knoei met de dakspanten. Wij zijn erg lang en vooral mijn vriend zal geregeld met zijn knar hier tegenaan stoten.

Mijn oplossing is, gehele vloer verlagen (tot zelfde niveau aan de andere kant van het huis). Volgens hem is dat te duur. Zijn oplossing is, vloer gedeeltelijk verlagen of een of andere rare hoek met de muur maken. Beide estetisch gezien niet de mooiste, wellicht wel de goedkoopste oplossing.

Om een lang verhaal kort te maken: Is het haalbaar? Is het betaalbaar? Zijn er andere oplossingen?

Alvast bedankt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Nu is onze eerste discussiepunt al daar
Dat zullen er nog wel meer worden. :wink:

Kunt u een paar foto's of een tekening plaatsen ?
Dat maakt het wat duidelijker en verhoogt de kans op goede tips.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Wat is het oppervlak van het te hoge deel?
Wat voor vloer is het? Er zit zeker geen kruipruimte onder?

Heb zelf iets soortgelijks aan de hand gehad, woonkamer lag hoger dan gang en keuken. Tijdens een grote verbouwing de knoop doorgehakt en een zware compressor en dito kango gehuurd en in een zaterdag de boel er uit geslagen.
Het meeste werk is om het op te scheppen en af te voeren.

Nooit spijt van gehad! Wel een tijdje een dood gevoel in mijn handen...
 

Miss_Beerbelly

  • #4
Die discussies zijn ingecalculeerd verlies :wink:

Zal morgen kijken of ik foto's kan maken/plaatsen.

@ Frank; Het gaat om een verdiepingsvloer, de 1e verdieping dus. Is een houten plankenvloer op houten dwarsbalken (of zijn dat ankerbalken?).
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Oh sorry, ik heb het even te snel gelezen, :oops: dan valt mijn antwoord ook in het water. Behalve dan dat ik geen spijt heb gehad tijd, moeite en geld te hebben geïnvesteerd in een verbetering die de rest van de tijd dat je daar woont meegaat.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Het verlagen van een (deel van) vd.vloer zal berekend moeten worden door een constructeur. Wij kunnen dit niet op afstand. De berekening heb je ook nodig voor de vergunning.

Als je wilt dat we meedenken over een andere, creatieve oplossing, kan je altijd wat tekeningen en foto's plaatsen zoals Jan al zegt.
 

Miss_Beerbelly

  • #7
We hebben er een deskundige naar laten kijken en dit is goed mogelijk. Er zijn verschillende opties en er verandert niets aan de constructie dus hoeft er geen constructeur naar te kijken zoals "IJkenhout" beweert en hebben we dus ook geen vergunning nodig.

Iig bedankt voor het meedenken.

Edit: en het is betaalbaar, de kosten zullen niet hoger zijn dan 3 á 4000,- euro.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Misschien is het verstandig het advies van de "deskundige" nog even te checken bij de gemeente...
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #9
De indeling wat aanpassen en de badkamer aan de hoge kant maken
of een dakkapel kan oop een oplossing zijn
 

Ferryv

  • #10
Bij onze oude boerderij was de vloer boven de deel ook hoger. Verlagen was erg lastig (dan zou het beneden ook erg laag worden) omdat de lagere balken niet op een geschikte plek konden.
Wij hebben de rest van de verdieping vloer verhoogd.
Afhankelijk van wat voor type boerderij, let wel erg op bij verwijderen van balken. Bij een stolp deden die vloerbalken tijdens en na de bouw constructief niks anders dan de verdieping dragen.
Nu, na ruim 100 jaar, heb je grote kans dat als je ze weghaalt, de kap wat gaat zakken, en met wat pech je buitenmuur scheef duwt. (een stevige spanband naar het vierkant kan veel schelen.
Met betrekking tot de deskundige: naar mijn ervaring kun je het beste advies inwinnen bij iemand met veel ervaring met boerderijen. De constructie is toch vaak heel anders dan bij reguliere bouw. Ook bij eventueel uitbesteden: door de crisis wil iedereen het voor je doen, ook al hebben ze nog nooit een boerderij van dichtbij gezien. Ik zou voor het constructie werk echt aannemers/ zzp-ers nemen die regelmatig aan boerderijen werken.
 

WouterHK

  • #11
@ Miss_Beerbelly

Bij onze boerderij met Mansardekap (denk ik) hetzelfde probleem. Vloer boven de deel zo'n 25cm hoger dan de vloer boven het woonhuis. Er zitten twee spanten waarvan de onderste trekbalken onder de vloer liggen. De tweede trekbalk in de spanten zit zo'n 180cm hoger waardoor ik er net steeds tegen aanloop. Ik zou ook graag de complete vloer verlagen of als alternatief de beide spanten in wanden wegwerken en ter plaatste van de doorloop de trekbalk die dan eigenlijk op de vloer ligt onderbreken (en onder de vloer weer verbinden). Hoe hebben jullie e.e.a. nu opgelost?
 

Ferryv

  • #12
@wouterhk
Ik had hetzelfde probleem in het puntdak voorhuis.
Ik heb constructieve knieschotten aangebracht op zo'n 90 cm hoogte, en nieuwe hanebalken op 230 hoogte.
Vervolgens de oude hanebalken op zo'n 170 hoogte weggehaald.

De schoren vanaf de vierkants palen naar de kap heb ik kunnen weghalen door de tussenmuren die ik plaatste, constructief te maken.

Kan allebij goed, maar je bent de dakconstructie totaal aan het veranderen. Indien je zelf niet over voldoende kennis bezit, zou ik er zeker iemand ter plekke bij halen. Op afstand is het iets lastig te beoordelen..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu