Houten tafel voor buiten weerbestendig maken?

Liz

  • #1
Ik wil een grenen houten tafel (die nu binnen staat) schilderen en buiten zetten? Hoe en met wat kan ik het doen om hem weerbestendig te maken voor zo lang mogelijk?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Een goede kwaliteit buitenbeits, verkrijgbaar in hoogglans of zijdeglans, water- of terpentine verdunbaar, met UV-filter, of u kunt het grenen blank laten en behandelen met 2 a 3 lagen hoogglans- zijdeglansvernis, eveneens van een goede kwaliteit.

Laatstgenoemde vernissen zijn eveneens verkrijgbaar in watergedragen of terpentineverdunbare versies.

Ontvet en schuur het grenen alvorens 1 van de 2 opties toe te passen.
 

Fbakkum

  • #3
Ik ga helemaal met Kees mee. Let wel, dat als de tafel al 30 jaar binnen heeft gestaan, het hout fors is uitgedroogd. Zet je 'm na de behandeling volgens Kees zijn advies buiten, is het goed mogelijk, dat de tafel na verloop van tijd (soms binnen een paar maanden) fors gaat werken. Afdekken met een beschermhoes werkt ook niet: het vocht blijft onder de hoes hangen waardoor de aftakeling versneld intreedt.
 

Indijan

  • #4
Heb zelf tegen het "werken" van een binnentafel aan de onderkant ijzeren latjes vastgeschroefd, zodat het ding buiten niet gaat "wringen".
Deze staat nu 2 jaar buiten in de regen zonder problemen.
 

H@ns

  • #5
:shock: Die scheurt nog wel een keer met geweld kapot dan!!
Uitzetten is het probleem niet, krimpen straks in de zomer of droge winter..
 

Fiesiekus

  • #6
Het hout laten werken en regelmatig van een nieuwe beitslaag voorzien. Tegen het werken helpt niets (achteraf), alleen bij de constructie kunnen verschillende technieken toegepast worden zodat het ene deel hout het ander deel tegenwerkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu