Houten stroken leggen op bestaande houten vloer.

Gerben

  • #1
Wie heeft er een goed idee?

Ik woon in een huis uit 1917, met nog de originele houten vloeren erin. Op de eerste verdieping, onze woonverdieping, wil ik een visgraat leggen. Hiervoor heb ik eiken stroken met messing en groef gekocht (6,5 x 40 x 2,1 cm).

Ik wil liever geen ondervloer leggen, omdat de vloer dan wel heel erg dik wordt. Ook wil ik de vloer niet zwevend leggen. Het risico op werking (grote kamers en lange gang) is me dan te groot. Bovendien klinkt dat zo ergelijk hol. En de bedoeling is dat de vloer er toch never-nooit meer uitgaat.

Ik dacht er daarom aan om de vloer te verlijmen én blind te nieten op de bestaande plankenvloer. Heeft iemand daar een mening over? Wel of geen goed idee? Problemen die ik kan verwachten? En welke lijmsoort? Ik dacht zelf aan PU-constructielijm (vangt het ruimteverschil tussen de planken en de nieuwe vloer goed op) of een dikke kitsoort die wordt gebruikt in de botenbouw.
 

Damdam

  • #2
Hoi,

Ik vermoed dat je parket of laminaatparket wil leggen.
Als het een tand en groef systeem is waarom lijmen?
Gisteren ikzelf nog laminaat gelegd op een houten ondergrond en hoegenaamd niet gelijmd.

Een ondergrond is echt nodig, één reden is al geluiddemping.
In de vakhandel of betere doe-het-zelf bestaat een soort mousse ondergrond in rollen van 2 of 3 mm dik.

Bijkomende tip, blijf rondom rond vier mm van de muur zodat het uitzetten van de planken kan opgevangen worden, anders heb je volgende zomer een bergachtige vloer :mrgreen: .
Je dicht die voeg ook niet af met siliconen of zo, een mooie plint doet dat wel.
Succes
 

H@ns

  • #3
Je moet zwevend leggen op een houten ondervloer dus keuze daarin heb je feitelijk niet.
Wat voor vloer is het? massief of hout op triplex? (2,1 dik doet het laatste vermoeden)
 

Gerben

  • #4
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe, maar misschien moet ik mezelf iets verduidelijken.

- Het gaat om een massief houten eiken vloer.
- Ik wil hem juist niet zwevend hebben, net als tapis.
 

Pepjo

  • #5
Massief eiken gaat altijd werken, zeker als je het nu legt, lekker cv-droog gestookt in de winter. Als je dan in de zomer de deuren opengooit en het wordt vochtiger gaat je vloer scheuren als je het vastnagelt. Als de vloer zweeft kan hij werken in de breedte. Advies : zwevend leggen.
 

Markus

  • #6
Een methode die ik weleens heb zien worden toegepast op een houten vloer is het diagonaal leggen van spaanplaat tegels van ca. 30 x 30 cm. deze moeten met parketlijm op de ondervloer worden verlijmd. Leg deze tegels met een voeg van ca. 1 cm onderling en de randen neer.

Hierop kan je je parket verlijmen en blind vernagelen.
Ik heb er geen problemen over gehoord, maar ik kan niets garanderen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu