Houten kastwand maken

MMSR

  • #1




Goedemorgen,

Dit is het idee wat ik heb voor een kastwand..

Breedte & hoogte van de ruimte is 430 bij 350

Ik wil het van vuren of grenen of een ander voordelig binnenhout maken. (geen mdf/spaan/etc)

Vraag: ik zoek planken van 45 en 30 cm diep/breed.. (30 bij bureaudeel / 45 bij rest)

Iemand een adres waar ik hout kan krijgen met deze diepte/breedte maten?

Op het internet vind ik enkel planken van maximaal 20cm breed.

Groet,
Marco
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je kan beter smallere planken gebruiken, en deze aan elkaar lijmen. Brede planken gaan namelijk eerder kromtrekken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Grenen en vuren timmerpanelen van diverse breedtes en lengtes zijn bij elke bouwmarkt te koop, ze trekken door de manier van samenstellen niet krom.
 

MMSR

  • #4
Inmiddels inderdaad begrepen dat ik panelen moet hebben. Ben al prijzen aan het vergelijken enzo. Omdat het lange oppervlaktes zijn wil ik liever niet lijmen en de diepte maat in 1x bereiken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Hoe ga je de verbindingen maken? Zijn alle planken vast of (een deel) verstelbaar?
 

MMSR

  • #6
@IJkenhout, dat weet ik nog niet..

Ik wil in de lengte en in de breedte denk ik het liefst zo lang mogelijke planken inzetten.

Ik heb geen idee hoe ik de verbindingen moet realiseren, ik dacht misschien invrezen/uitsnijden en dan als een puzzel in elkaar met eventuele hoek/kruis/muurbevestigingen..?

Ik moet ook de maten aanpassen, ik had de maten 30 en 45 cm diep in mn hoofd, enkel 45 is geen gangbare diepte maat. (voor vuren panelen)

En als ik schuifdeuren wil realiseren zoals op de nieuwe tekening dan kan dat niet met 30cm diep, want dan passen de mappen en de schuifconstructie niet meer.

Dus ik ga naar 50cm diep linkerdeelkast / 40 cm diep rechter/bureau gedeelte.

Ik kom nu uit denk ik op bijna 20 strekkende meter hout :)

Er zijn hier op de site montage/constructie voorbeelden voor schuifdeuren en bevestigingen toch??

Als iemand tips heeft, please.. :)

*update ontwerp
 

Nicklatu

  • #7
Ik zou deuvels of lammello's gebruiken. Ten eerste is het makkelijker te realiseren en je krijgt meer lijm oppervlakte. Kopshout verlijmen kan een zwakke verbinding zijn. Tevens zou ik bij elke kolom een klein stoelhoekje monteren op een zijde en muur.

 

Ericjan

  • #8
Ik zou daar waar de planken elkaar kruisen aan weerskanten een opening maken op de breedte van de dikte van je plank, tot de helft van de breedte (klinkt eigenlijk best cryptisch, ik hoop dat het duidelijk is).

Zo kun je ze in elkaar schuiven. Eerste de staande planken plaatsen met een opening voor, dan de liggende planken met opening achter erin schuiven.

Deurtjes met inboorscharnieren erin hangen, zeg maar als een keukenkastje.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu