Houten kast wit verven

Katjakat

  • #1
Beste allemaal!

Wat ben ik blij dat ik dit forum heb gevonden :D

Sinds een tijd loop ik 2de handswinkels af waar ze veel houten (donker en licht) kasten/tafels etc verkopen. Graag zou ik zo n kast willen kopen en het wit verven met aan de kanten afgeschuurde verf. Hoe moet ik te werk gaan?

Ik heb op dit forum al iets gelezen over afschuren en ontvetten...maar eerlijk gezegd begrijp ik het niet zo goed :oops:

Hieronder voeg ik foto's toe van kasten en een tafel. Kan ik over die tafel en die lichte kast meteen gaan verven? En die donkere kast- moet ik die eerst gaan afschuren/ontvetten etc? Of kan ik meteen verven?








Dit effect wil ik bereiken- wit met deels afgeschuurde verf:

[/img]


Kan iemand mij aub advies geven hoe ik te werk moet gaan?

Alvast bedankt!
 

Fiesiekus

  • #2
Zo'n mooi tafelblad mag je nooit schilderen! Dat lijkt wel van vruchtbomenhout.

Die grenen kast natuurlijk wel! Als daar een harde blanke laklaag overheen zit, kan je volstaan met ontvetten en licht opschuren. Voor de andere meubels geldt dat je altijd moet uitzoeken wat de toplaag is. Als dat bijv. (vette) was is, moet je die lagen grondig verwijderen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Over dit fenomeen hebben we al veel geschreven, maar vooruit:

U ziet op de foto van de witte gedraaide pilaartjes de ondergrond erdoor heen komen. Dit is het antwoord op uw vraag: schilder eeerst ( na grondig ontvetten en schuren van grenen ) de ondergrond in een donkerder kleur dan de aflak laag.

U schuurt na droging van beide lagen met een scotch-brite of schuurpapier 400 licht over die kanten die normaliter het meest aan slijtage onderhevig zijn, totdat de ondergrond weer tevoorschijn komt. Dat zijn vrijwel altijd de bovenliggende delen, de hoeken, rond sleutelgaten enz. De verdiepte delen laat u ongemoeid.

F. heeft gelijk vwb de tafel: het is natuurlijk uw persoonlijke keus maar wel zonde indien u die tafel gaat verknallen met lakverf. Neem ook in overweging dat, indien u een lichte kleur neemt, elke kier of oneffenheid extra wordt geaccentueerd op zo'n blad. Gevolg: een zeer armoedige uitstraling.

U krijgt dan direct weer de neiging om het blad blank te maken: en dat gaat, kan ik u verzekeren , niet meevallen...
 

Katjakat

  • #4
Bedankt voor het antwoord! Die foto's van de meubels heb ik van marktplaats gehaald om een voorbeeld te geven van houten kasten die ik wellicht zou willen kopen. Dus die tafel ga ik niet over schilderen :wink: Het ging me enkel om een idee te geven van houten meubels.

schilder eeerst ( na grondig ontvetten en schuren van grenen ) de ondergrond in een donkerder kleur dan de aflak laag.
Kees, zijn enkel grenen meubels geschikt en niet bv eiken? Want je legt de nadruk op grenen...
 

Kloek77

  • #5
Ook eiken kan geschilderd worden, al doet men dat normaal gesproken niet omdat het een dure houtsoort is.

Een andere techniek die u kunt proberen om "slijtplekken" aan te brengen,
is na het schilderen met een oude lap erover te vegen, als de verf net wat aangedroogd is.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Ik leg de nadruk op grenen omdat deze naaldhoutsoort veel hars bevat. Dit hars komt na bewerking van het oppervlak weer naar buiten via de harsgangen wat u ook kunt ruiken.

Het is dit hars wat de filmvorming / hechting van verf nadelig beeinvloedt.
Ontvetten ( thinner is helaas nog steeds het meest effectieve middel ) is geboden.

Eiken, een loofhoutsoort van vrij hoge duurzaamheidsklasse, bevat veel looizuur. Dit looizuur kunt u weer elimineren door NaOh ( natronloog ) te gebruiken. Ik ga u niet vermoeien met loog + zuur = base = ph neutraal = goede ondergrond om te schilderen.

Vaak wordt dit niet gedaan omdat dit nu juist die bepaalde specifieke uitstraling aan het eiken geeft en het er antiek laat uitzien.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu