Hotel-/ wisselschakeling weghalen

Speldenknop

  • #1
Aangezien ik mijn verlichting nu heb voorzien van een draadloze KlikAanKlikUit schakelaar en ontvanger, is de hotelschakeling overbodig geworden. Graag wil ik deze doorlussen, zodat er altijd spanning op het circuit staat en de KlikAanKlikUit ontvanger dus altijd stroom heeft.
Ik heb dus 2 wandschakelaars waar beide 3 draden op zijn aangesloten, zie foto (schakelaar A: 1x groen en 2x zwart, schakelaar B: 3x zwart).
Welke draden moet ik met elkaar verbinden, zodat ik de schakelaars weg kan halen?
Ik weet niet of het mogelijk is, maar liefst maak ik er van 1 een stopcontact..



 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Op beide plekken verbind je alle drie de draden met elkaar met een lasdop/klem. Zo heb je permanent spanning op de schakeldraad.

Je kan ook in de centrale lasdoos waar je de ontvanger hebt zitten de fase (groen in jouw geval) direct op de ontvanger zetten en de uitgang van de ontvanger direct op de lamp.
Dan zou je zwarte draden geheel kunnen verwijderen.

En dan kan je ook vanuit die centrale lasdoos een nul en een aarde naar de plek van de schakelaar kunnen trekken om er een wandcontactdoos te plaatsen.

Het makkelijkste doe je dat door de groene ook terug te trekken en dan 3 nieuwe draden trekken.

Als je het huidige oude kleurensysteem gebruikt moet je dus een groene (fase), rode (nul) en een grijze (aarde) bij trekken.
De nieuwe kleuren zijn bruin, blauw en geel/groen.
 

Speldenknop

  • #3
Top Frank hartelijk dank!
Alles werkt prima nu
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu