Horizontale zonwering schoonhouden

Evelien1

  • #1
Even een vraagje. Binnenkort krijg ik nieuwe horizontale zonwering.
Ik heb lang getwijfeld, omdat ik erg tegen het onderhoud opzie. Is er een tip om de nieuwe schoon te houden, zodat het zo min mogelijk onderhoud vergt?

Alvast bedankt!
Groetjes, Evelien
 

Fiesiekus

  • #2
We hangen ze wel eens boven 't bad en spoelen ze met de douchekop af. Schoonhouden is een ramp; ze worden electrostatisch opgeladen en trekken dan stof aan.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik heb het merk vervangen door de soort, indien "horizontale lamellen" niet klopt, geef dan even aan wat je wél bedoelt.

Die statische elektriciteit treedt vooral op bij kunststof lamellen, bij aluminium lamellen is dat een stuk minder.

Er bestaan speciale borstels/vegers, waarmee je een lamel aan twee kanten tegelijk kunt afnemen. Het is alleen een enorme klus. In de praktijk komt het er niet van dat ding te gebruiken. Een andere manier is met een verfkwast(je) en een stofzuiger erbij.

Meestal laat je ze "verstoffen", tot je het zat bent en ze dan in één keer een goede beurt geeft. Makkelijk is het, wanneer je een tuin hebt, waar je ze ergens aan op kunt hangen (wij hebben een pergola, dat scheelt...) en dan met een sopje afnemen, daarna inderdaad afsproeien en laten opdrogen.

Of inderdaad boven het bad als je dat hebt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Durf het bijna niet te noemen, maar ik heb gewoon de hogedrukreiniger erop gezet. Werkt prima! Wel even buiten ophangen :)

grtz
Henk - 101 toepassingen voor een hogedrukreiniger.
 

EdP

  • #5
Dat zou ik ook niet durven noemen :o
Een aardige kans dat je gatenkaas maakt van de lamellen.
Vormverandering behoort ook tot de mogelijkheden.
Houd in ieder geval voldoende afstand met de lans.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Helemaal gelijk, het was ook dat het een oude zonwering was (en heel smerig) dus er was weinig te verliezen.

Er zijn echter geen lamellen die beschadigd zijn, door de schoonmaakactie. Ik heb inderdaad wel de lans op voldoende afstand gehouden (1-1.5m), en op de brede straal gezet.

Als je de zonwering op de grond legt, kan je wat meer kracht erop kwijt, dat deed ik voor het groffe vuil, hangend alleen afspoelen.

grtz
Henk
 

Fiesiekus

  • #7
IJkenhout schreef:
Als je de zonwering op de grond legt, kan je wat meer kracht erop kwijt, dat deed ik voor het groffe vuil, hangend alleen afspoelen.
Ruig studentenfeestje gehad Henk? :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
16
Gerelateerde onderwerpen
Zonwering gereinigd en hoe nu verder?

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu