Hoover wasmachine probleem

Pietjo

  • #1
Hallo,

Heb hier een Hoover VHD9163 wasmachine staan met het volgende probleem: De machine pakt bij besrchillende programma's geen water. Dit ik bij "kookwas" en "bonte was" het geval. Bij een spoelprogramma of wolwas pakt hij wel gewoon water.

Had hier nog een oude machine staan dezelfde type en heb even de printplaat omgezet maar dat helptniet. Probleem blijft hetzelfde. Lijkt dus niet in de printplaat te zitten.

Wat kan hier aan de hand zijn? Heb wel iets gelezen over ontluchtingsventiel. Maar bij sommige programmas pakt hij wel gewoon water. Zou het in de draaiknop zitten? Centrigugeren en afpompen doet hij wel weer oké dus hij lijkt wel de goede programmas te kiezen.

Iemand raad?
 

Tommy-ON3TD

  • #2
Versteek ook eens de programmateur.
ik denk eerder in die richting, en als je dan toch een toestel in dump hebt...
 

Pietjo

  • #3
Wat bedoel je precies met programateur ? Waar kan ik die vinden ? Heb eigenlijk helemaal geen verstand van een wasmachine maar ik probeer maar wat. Maar beide machines hebben geen garantie meer en wil het graag proberen te verhelpen.

Dacht dat de programma's juist geregeld werden door de printplaat...
 

Tommy-ON3TD

  • #4
Ola, dacht dat dit een oud model was omdat je reeds een dumptoestel had.

Is een raar fenomeen.
Zit je met 1 printplaat of heb je nog een printje die de vermogens schakelt (relaisprint) ?
 

Pietjo

  • #5
Oke hier even een update:

Het probeelm was dus dat de machine geen water kreeg als een programma geselcteerd was die automatisch vóórwas gebruikt: kookwas en bonte-was.

Programma's die automatisch meteen beginnen met hoofdwas deden het nog wel: spoelbeur en b.v. zijde-was.
Vandaag de boel losgehaald en het volgende gedaan.

- Ventiel over gezet van oude machine zie foto
- Excact hetzelfde probleem, maar ventiel wel laten zitten.
- Kabbels van ventiel naar printplaat nagelopen en de stekker een keer van de printplaat en weer terug erop. Toen ook direct de kabels anderom aangesloten, de 2 witte op rechtse ventiel (blauw) en de blauwe op de (witte).

En toen deed de machine het!

Echter kwam toen wel de voorwas door het hoofdwas vakje en vice verca (omdat de kabel verkeerd omzaten. Perfectionist als ik ben heb ik dat weer omgewisseld en de machine deed het precies zoals hij zou moeten doen. Ook centrifuge deed het weer normaal. Echter nadat ik hem weer helemaal opgebouwd had afdekplaat etc erop en kabels vastgeklikt en weer op zijn plek had gezet was het weer over met de pret. Exact hetzelfde probleem terug.

Ik dacht meteen aam een breuk in de kabel. En heb toen de complete bedrading (stekker naar ventielen) van de dumpmachine er tussen gezet. Maar je raad het al, precies hetzelfde probleem.
Bovenstaande probleem is denk van groot belang. Wat ik nu schrijf zijn mijn bedenksels en gedachten om de boel op een rij te krijgen. Misschien dat hier fouten inztitten. Houd dus bovenstaand verhaal in gedachte.

- Ventiel kan het niet zijn, want excat hetzelfde probleem. Het is ook zo dat als ik alleen de blauwe kabels aansluit op b.v. het linkse ventiel, dan komt daar water. Sluit ik hem op rechts aan , dan komt er rechts water. Pak ik alleen de witte kabels links of rechts dan gebeurt er niets.

Hieruit cocludeer ik dat de blauwe kabel de signalen van de "hoofdwas" afgeven en de witte van de "vóórwas". Want ook bij een spoelbeurt met alleen de witte kabbels op het linker of rechter ventiel gebuert er niets. Blauwe kabels links of rechts "spoelbeurt programma" geeft gewoon water. Blauwe kabels links of recht "programma met voorwas" géén water. Dus witte kabels moeten de signalen voor vóórwas afgeven toch?

Maar waarom doen ze dat niet en hebben ze dat wel weer even gedaan vanmiddag? Breuk in kabel uitgesloten, want heb een andere set geprobeerd. Printplaat had ik eerder al vervangen en was het ook niet. Het is dus niet:

- De prinntplaat
- Ventielen
- Bedrading

Wat kan het dan nog zijn?
 

Pietjo

  • #6
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu