Hoogte trapleuning

Koos

  • #1
Ik heb een vraag over de hoogte van een trapleuning t.o.v. de trap zelf.
Is daar een standaard hoogte voor en zo ja wat is deze?

En als de trapleuning op een smetplank is gemonteerd, hoe moet deze dan zijn gemonteerd?
Moeten de bevestigingssteunen in het midden, boven of onder op de smetplank?

Groetjes, Co
 

EdP

  • #2
Of er een voorschrift bestaat weet ik niet, maar ik kan je vertellen hoe het bij mij in huis zit:
Het midden van de leuning (het deel dat je vastpakt wel te verstaan) glooit rondom de 96 cm boven de traptreden gemiddeld.

De steunen zitten min of meer in het midden van de smetplank, maar dat is misschien alleen een kwestie van smaak.
 

Koos

  • #3
O.K. EdP alvast bedankt.

Co.
 

H@ns

  • #4
Volgens mij is de standaard hoogte van de loodlijn Bovenkantleuning naar bovenkant trede: 105 cm
(of was het nou leuning tot hart stootbord... :-| )
 

Climber_Mike

  • #5
Aardig "trappen" detail:

ik heb me laten vertellen dat een standaard trap 14 treden heeft.
 

Rotjeknor

  • #6
Climber_Mike schreef:
Aardig "trappen" detail:

ik heb me laten vertellen dat een standaard trap 14 treden heeft.
Al is dit OT, maar vooruit: dit hangt zo goed ik weet af van het bouwjaar van het huis. Bij mij is het toch echt 13 treden...

Overigens behoorlijk irritant dit verschil, zeker als je trapmatten wil gebruiken (die doorgaans per 13 of 14 verpakt zitten).
 

Amdusias

  • #7
Ik weet niet hoe jullie nou opeens van leuning hoogte naar aantreden kunnen springen , maar afijn.

Aantal treden, is afhankelijk van je hoogte afgewerkte vloer naar afgewerkte vloer... dus heeft niet gek veel met bouwjaar uit te staan.

105 hoogte leuning? Dat is deurkruk hoogte...

Leuning hoogte zit rond de 85 en 95 cm, (ik zeg altijd kruishoogte :wink: ) en dit is van de treden gemeten.

Hier nog een tekening voor alle duidelijkheid, er staat trouwens 85, maar iets hoger mag ook, we worden steeds langer he?



 

Koos

  • #8
O.K iedereen bedankt maar met name Amdusias.
Komt deze tekening uit een boek, zoja kun je me zeggen welke en waar ik die dan kan kopen?

Groeten, Koos
 

EdP

  • #9
In mijn eerste antwoord heb ik overigens niet gemeld dat ik in het midden van de traptrede heb gemeten, totaan de hartlijn van de leuning. Ik zie dat op de tekening vanaf het uiteinde is gemeten, dat maakt wel verschil.

Voor wat het waard is ...
 

Amdusias

  • #10
De tekening komt inderdaad uit een boek ja, mijn studie boeken om precieser te zijn.

En nee zijn niet te koop volgens mij. Ik kreeg ze namelijk...
 

Jacco

  • #11
Let wel op waar je de hoogte meet. De hoogte voor de trapleuning moet gemeten worden van voorkant trede. En dit moet inderdaad op 85 a 90 cm zitten. Mensen van ca 1.80 en groter 90 cm.
 

Amdusias

  • #12
En ik dacht dat de tekening toch al duidelijk genoeg was.... :?
 

H@ns

  • #13
Jhu schreef:
Let wel op waar je de hoogte meet. De hoogte voor de trapleuning moet gemeten worden van voorkant trede. En dit moet inderdaad op 85 a 90 cm zitten. Mensen van ca 1.80 en groter 90 cm.
Dus bezoek van meer dan 1.90 moet maar beneden blijven :mrgreen:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu