Hoogte afvoer wasmachine

Jean Splinter

  • #1
Wasmachine verplaatst naar zolder, daarmee zit de afvoer in feite op het hoogste punt van de woning.

Hoe hoog moet een wasmachine afvoer boven de vloer eindigen? Moet de afvoer worden belucht en zo ja, hoe?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De hoogte van de afvoer moet rond de 80 cm zitten, de sifon zo laag mogelijk boven de vloer.
Beluchten zou ik zeker doen, zo niet dan wordt al snel de sifon leeg getrokken met stank als gevolg.
 

Jean Splinter

  • #3
Jan, bedankt. Ik neem aan dat de afvoer in de sifon niet hoger moet zitten dan de uitstroom opening op de wasmachine zelf, dus lager dan de bovenkant van de machine? Anders zou het water als het ware nog een stukje omhoog gepompt moeten worden? Zal niet de bedoeling zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De machine zal rond de 85 cm hoog zijn dus met 80 cm zit u al goed, iets hoger maakt voor de pomp niet uit.

Hoe zit de afvoerslang aan de machine ?
Komt de slang van onderaf of eerst omhoog in de machine en dan bovenaan eruit ?
 

Jean Splinter

  • #5
De afvoer komt aan de achterkant uit de machine, zeg een cm of tien onder de bovenkant. De bocht in de losse afvoerslang komt boven de machine uit en de slang gaat dan de afvoer in. Verderop in die afvoerbuis zit overigens nog een aansluiting voor een douchebak. Op tien cm hoogte gerekend vanaf de vloer. Kan dat ook beluchten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Dat dacht ik al, dat maakt niets uit voor de hoogte van de afvoer.

Voor de douchebak geldt hetzelfde als voor de afvoer van de wasmachine, de sifon van de douchebak kan ook leegtrekken.
Plaats een beluchter op de afvoer van de wasmachine, voor de sifon.
Ga even langs bij de vakhandel, er zijn namelijk verschillende soorten, zij kunnen u helpen bij uw keus.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu