Hoogglans kast minder glanzend maken

Jiskefet

  • #1
Hallo,

Ik heb een zwarte hoogglans Chinese kast .

Voor het mooie glimt hij net even te veel , wat is de beste manie om iets van die hoogglans af te krijgen .
Het is een dikke hoogglans vernis laag .

Dank
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ontvetten, schuren met korrel 400 en opnieuw lakken met zijdeglans.
 

De Bob

  • #3
Dat is zelf haast niet te doen.

Deze kasten hebben een extreme gespoten hoogglans, die niet een "beetje" minder glanzend kan worden gemaakt.

Een meubelspuiter kan wel de glansgraad aanpassen, met overspuiten, maar dat zal niet de bedoeling zijn.

Wilt u zelf overlakken, dan schuren met waterproof schuurpapier korrel 3000 en in zeer dunne lagen een satin vernis aanbrengen, in een stofarme ruimte, maar dat is dan niet een beetje minder glans, maar satin glans.

Informeer bij een meubel spuiter/restauratie bedrijf naar de mogelijk heden. of die er zijn, insmeren met een vloeistof o.i.d.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Korrel 3000 is schromelijk overdreven, je loopt kans op onvoldoende hechting, schuren is bedoeld voor een betere hechting, bij korrel 3000 is het meer polijsten dan schuren , dat komt de hechting niet ten goede.
 

Jiskefet

  • #5
Dank voor de reacties .

Ik dacht zelf met een (schoonmaak)vloeistof en doek iets te kunnen doen .Of wellicht een bepaalde was soort ?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Kan er geen matte of zijdeglans lak over de kast gespoten worden?
 

De Bob

  • #7
Ts
Er is misschien een manier, maar dat moet u voorzichtig uitzoeken/uitproberen.

Ik ben een uurtje aan het zoeken geweest, en het schijnt volgens verschillende berichten, dat St-Marc in poedervorm, in een sterke concentratie de verf matteerd, en zelfs afbijt (schilderen zonder schuren)

Nu is het de lastige zaak om de goede verhouding te vinden, te beginnen in een zeer dunne concentratie, en te proberen op een (uit het zicht) hoekje, en dan zeer voorzichtig de verhouding aanpassen.

Wie weet krijgt u een tikje minder glans.
Maar doe het zeer langzaam.

Verder is er niets anders over bekend, dan over te laten spuiten door een meubelspuiter, die de glansgraad kan aanpassen.


Het zelf lakken is ook een optie, maar dan heeft u nog niet het door u beoogde resultaat, n.m
.een tikje minder hoogglans.
 

Jiskefet

  • #8
Thx , ga dat St Marc eens voorzichtig proberen .
 

De Bob

  • #9
Ik hoor graag het resultaat
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #10
Zeker weten dat het geen Japan- of pianolak is? In dat geval: eeuwig zonde.

Ga heeel voorzichtig te werk: de meest kwetsbare kleur waarin je werkelijk alles terugziet is zwart... en dan nog wel hoogglans ook :shock:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu