Hoogglans alkydverf op waterbasis?

Richard W.

  • #1
Goedendag,

Ik heb bij een bepaalde warenhuisketen een blik hoogglans Alkydverf op 'waterbasis' gekocht. Nu vroeg ik mij af, is alkyd per definitie niet op terpentinebasis? Was dit nog niet eerder tegengekomen en het is ook nog 'reukarm' staat erop. Mocht iemand het weten of ervaring mee hebben dan hoor ik het graag.

Oh, en welke grondverf kan ik hierbij het beste gebruiken? De bestaande verflaag waar het overheen moet is van acryl. Ik neem aan dat ik dan ook het beste acryl-grondverf kan gebruiken? :? (beetje verwarrend i.v.m. alkyd aanduiding op het blik).

 

Jvsteenb

  • #2
Ik ken het spul niet, maar het zal ws. een dispersielak zijn.
Een dispersie is simpel gezegd een vloeistof waarin héél kleine bolletjes verdeeld zijn in een vloeistof waarin de bolletjes niet oplossen.
Melk is bv. een dispersie van roombolletjes in water ( kort door de bocht, ik weet het ) terwijl mayonaise bv. een dispersie is van eiwitbolletjes in olie ( nog véél korter door de bocht ).
Je moet er niet gek van staan te kijken als een dergelijke lak óók oplosmiddelen bevat - voldoende om de vloeistof geschikt te maken voor de kleine bolletjes die de dispersie mogelijk maken ( OK, OK, wéér kort door de bocht ).
Als de dispersie volledig is, kun je 'm verdunnen met het vloeistofdeel.
Dus water in het geval van melk, of olie in het geval van mayonaise.
Op deze manier kun je een alkydharslak waterafdunbaar maken.

Maar als het water is verdampt, hou je als uiteindelijke deklaag gewoon een alkydharslak over, en je kunt je afvragen of de maatregelen die moeten worden genomen om de alkydhars in dispersie te brengen en later te doen uitvloeien uiteindelijk niet minder millieuvriendelijk zijn dan een "normale" alkydharslak.

Ik heb me er nog niet al te zeer in verdiept, maar voor mijn gevoel zou een dergelijke dispersielak wel eens een groter milieubeslag kunnen hebben ( bij de zelfde beschermingsfactor ) dan een juist toegepaste traditionele oplosmiddelgedragen alkydharslak - het "milieuvoordeel" dat gesuggereerd wordt zou dus wel eens een wassen neus kunnen zijn.

Aan de andere kant zou een dergelijk produkt voor de schilder misschien wel een stuk gezonder kunnen zijn om te verwerken, en uiteindelijk maakt een schilder óók deel uit van het milieu, toch ?

Bij voorbaat mijn excuses voor het evt. topic-kapen, maar ik ben wel erg benieuwd naar de meningen van de deskundigen op dit forum?


vr. gr.

Job
 

EGeen

  • #3
Verven zijn in verschillende soorten. Een product kan bijvoorbeeld zijn op basis van Acrylhars- Alkydhars- Epoxy- lijnoliebasis (etc) zijn. Een "echte" watergedragen acrylharsverf zijn bijvoorbeeld dispersieverven(vaak muurverf). Alkydhars is het meeste gebruikt in terpetinegedragenproducten.

Tegenwoordig zijn er hybrideverven. Deze verven zijn wel op Alkydhars maar zijn waterverdunbaar.

Acrylhars vergeeld niet, alkydhars doet dit wel.
Echte acrylharsproducten bestaan er eigenlijk weinig in hoge glansgraden. Daarom worden deze producten vaak in hybrideverven gemaakt.

Zodoende een kleine omschrijving.
 

Richard W.

  • #4
Dank voor de reacties! :prima: Het is me weer wat duidelijker geworden.

Het lijkt inderdaad een hybrideverf te zijn. Ik kwam dit op internet tegen:

Wat is een hybride?
Een hybride is een verf waarbij een bindmiddelcombinatie wordt gebruikt van acrylaathars met alkydhars of van acrylaathars met alkydemulsie. Er zijn dus twee soorten hybride verven in de handel. Beide zijn waterverdunbaar. De kenmerken van dit type verven zijn een mix van acrylaten en alkydharsen.

Wat is een alkydemulsie?
Deze verven zijn gemaakt met een alkydhars die door een chemische behandeling in water geëmulgeerd kan worden. Bij emulgeren worden de vloeibare bindmiddeldeeltjes zeer fijn verdeeld in water. Ze zijn dus met water te verdunnen.

Het is ook al eerder behandeld in dit topic zag ik:

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/wat-is-het-verschil-tussen-hybride-en-synthetische-verf.20520/

Lijkt mij op zich ideaal, de voordelen van alkyd verenigd met de voordelen van acryl. Als mensen goede of slechte ervaringen hebben met dit soort hybrideverven dan ben ik daar wel benieuwd naar. Wordt het bijvoorbeeld wel écht hoogglans of valt het toch wat doffer uit?

Ik ga er zelf waarschijnlijk ook mee aan de slag binnenkort, maar wat ervaringen vooraf kan nooit kwaad. :wink:
 

Jvsteenb

  • #5
Oeps, daar betrap ik mezelf op een definitiefout.....

Waar ik hierboven "dispersie" zeg, bedoel ik feitelijk "emulsie".
Een emulsie is per definitie een dispersie, maar niet iedere dispersie is een emulsie.

Een emulsie is vloeistof-in-vloeistof - dispersie kan ook slaan op fijn verdeelde vaste deeltjes in een vloeistof ( suspensie ), of op fijn verdeelde vaste- of vloeistofdeeltjes in een gasvormige drager ( aerosolen ).

Sommige kleurstoffen/toeslagmiddelen lossen op in de drager, en het resultaat is dan een oplossing, geen suspensie/emulsie/dispersie.
Zout of suiker lost bv. op in water. Zand kan niet oplossen in water, en vormt hoogstens een instabiele tussenfase: modder.
Maar wanneer zéér fijne kleideeltjes met water vermengd worden, ontstaat er een suspensie. De zéér fijne deeltjes die dit gedrag vertonen, worden colloïden genoemd.

Een oplossing zal niet uitzakken, maar een suspensie zal altijd de neiging tot scheiden vertonen, hoewel soms zéér gering.
Uiteindelijk komt de room op de melk te drijven, zal de olie bovenop de mayonaise komen te liggen, en zal er zich bovenop een olieverf een laagje olie vormen ( soms onder een vel, maar het is er wel )

Vrijwel iedere verf waarin vaste bindmiddel- of pigmentdeeltjes aanwezig zijn is een dispersieverf ( meestal een suspensieverf ). Maar het zijn lang niet allemaal emulsieverven.

Om het nog even een tikje lastiger te maken: in het geval van een alkydlak is de alkydhars opgelost in het oplosmiddel, waarbij de toeslagstoffen voor een groot gedeelte in suspensie blijven in de oplossing. Wanneer je een dergelijke suspensie in emulsie brengt in bv. water heb je dus een emulsie van een suspensie in een oplossing.....

Geen wonder dat er zoveel chemici bij de verffabrikanten werken :)

M.b.t. de begripsverwarring: mijn excuses, ik zal proberen zorgvuldiger te zijn.


vr. gr.

Job
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Alkyd op waterbasis = een in water geemulgeerde alkydhars. Alkydhars wordt in de fabriek met behulp van dissolvers geemulgeerd.

Deze verven worden veelal toegepast in fabrieksmatige processen om hout te voorzien van 2 grondlagen om volgens NEN norm aan de vereiste mu dikte te komen.

Deze oppervlaktebehandeling maak het dus mogelijk om zowel met een watergedragen als een alkydharsverf te schilderen omdat de ondergrond affiniteit heeft met beide.

Gaat u een watergedragen deklaag aanbrengen dan is een watergedragen ( acryl ) grondlaag wel zo wenselijk ivm mogelijke onthechtingsverschijnselen. Deze verschijnselen voorkomt u op een alkyd ondergrond door deze ondergrond goed mat te schuren en er een watergedragen hechtprimer op te zetten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu