Hoeveel man-uur voor uitnemen 20 M2 straatstenen

Fre3ke

  • #1
Ik doe deze vraag toch maar even in een apart topic.

Hoeveel manuren zijn ongeveer nodig voor het uitnemen en opstapelen van 20 m2 bestrating? We zijn geen professionals. De stenen zijn 5 kilo per stuk, totaal 1000 stuks.
 

Lucas1991

  • #2
Daar zou je samen met een maat en een kruiwagen ongeveer een uur over doen.
 

Fre3ke

  • #3
Dat had ik niet verwacht, bij 5 ton aan stenen. Dank je wel.
 

Lucas1991

  • #4
Het gaat ook niet zozeer om het gewicht maar de oppervlakte en hoe snel je werkt. 20m2 is niet bijzonder groot. Succes.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Voor als je dit werk niet gewend bent:
Probeer het met drie man te doen.
Een neemt ze op met een riek en gooit ze in de kruiwagen, de tweede brengt de kruiwagen naar de plek waar je ze gaat stapelen en de derde stapelt. Neem twee kruiwagens als het kan. Wissel elkaar af en doe rustig aan dan is het zo gedaan.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Fre3ke, vermeld er dan ook even bij dat u al rugklachten hebt.
Lijkt me niet verstandig dat allemaal in 1 uur te doen.
 

Fre3ke

  • #7
Ik wilde weten wat de standaardnorm is voor deze klus, om in te schatten of het haalbaar is voor ons. Ik zou zeker een opslag hebben gedaan voor mijn rugklachten. Maar dat kunnen anderen niet inschatten, vandaar de vraag naar de algemene norm.

Die inschatting van een uur is gebaseerd op baksteen en dit spul is bijna dubbel zo zwaar. Dus ik ben het met je eens Jan, een uurtje is niet realistisch.

Mijn buurjongen werkt in de haven met ladingen, en ik heb hem eens gevraagd. Puur op gewicht en niet op m2. En hij zei dat het niet met een uurtje klaar is. En dat als die ander niet dit soort werk gewend is, ik er niet aan moet beginnen.

Ik heb het hele project laten schieten. Ik ben blij dat ik informatie heb gevraagd aan anderen. Veel dank!
 

Lucas1991

  • #8
Een uur met 2 man is misschien aan de krappe kant, maar in 2 uur is dit echt wel te doen. Het is niet zo dat je die 5ton in 1 keer hoeft te tillen. Maar goed, komt misschien omdat het bij me werk hoort.
Succes in ieder geval.
 

Fre3ke

  • #9
Als je het dagelijks doet dan werk je sneller en houd je het langer vol. Ik moet vaker pauzes nemen met mijn rug. En evengoed zijn er grenzen aan wat ik op een dag kan.
Maar misschien was het inderdaad wel gelukt. Als ik wat meer vertrouwen had gehad in degene die met mij de klus zou doen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Verstandig om bij twijfel te stoppen. Je rug kan je maar één keer goed verprutsen. Misschien gewoon nieuwe stenen laten brengen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Of je huurt twee stratenmakers in om het op te halen. Je zal het toch ook niet zelf gaan leggen neem ik aan?
 

Fre3ke

  • #12
Nee, ik ga het niet leggen maar de ondergrond moet nog uitgegraven en voorbereid worden dus ik heb nog geen stratenmaker. Bovendien schiet ik er financieel niets mee op als ik het zo ga doen, om bij een particulier de stenen op te kopen.

En stratenmakers hebben ook niet zomaar zwaar transport beschikbaar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu