Hoeveel is genoeg? ketel onnodig pompen

Klus_Keizer

  • #1
Hi,

In een ruimte van 8 X 3,5 X 2.70 heb ik ca. 85watt per m3 uitgerekend, maar de installateur blijft volhouden dat dit te weinig is en dat de ketel dan onnodig gaat 'pompen'. De thermostaat komt in deze ruimte te staan (woonkamer)

Mijn idee is dus om 2 radiatoren te plaatsen ipv. het advies vd installateur om er 3 te plaatsen. Met die 2 radiatoren (1 aan de voorpui met groot voorraam 33-er en 1 in het midden van de woonkamer). Achterpui waar van boven naar beneden een dubbel glas/houtwerk pui is geplaatst.

Betreft dus een 33-er van 2.00X40 en een 90X60 die dit vermogen kunnen leveren volgens de calculatie.
Maar hoe betrouwbaar zijn deze calculaties? Ik kwam op ca. 85watt per m3 en dat leveren deze 2 radiatoren. Iemand advies hoe nu verder of wat ik nog moet onderzoeken? Op zich een prima installateur, maar ik wil wel graag overtuigt zijn dat ik een juiste beslissing neem :)
 

Fiesiekus

  • #2
Een glaspui zonder verwarming geeft een groot T-verschil in de kamer; dus bij die achterpui ook een radiator plaatsen.

Extra (te veel) radiator-vermogen is pas een probleem als de slaapkamers e.d. achterblijven. Dan kan je gaan inregelen.
 

Klus_Keizer

  • #3
Thanks. Nog even een vraag.

Stel: 2 radiatoren leveren meer dan voldoende vermogen volgens de calculatie, is het dan slimmer om dit vermogen over 3 radiatoren in de woonkamer te verdelen?
 

Fiesiekus

  • #4
Fiesiekus schreef:
Extra (te veel) radiator-vermogen is pas een probleem als de slaapkamers e.d. achterblijven. Dan kan je gaan inregelen.
 

Klus_Keizer

  • #5
OK, dank je voor het snelle antwoord. Groetjes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu