Hoeklager van houten draaikiepraam vervangen

Wa2ygo

  • #1
Ik heb een houten draaikiepraam waarvan het hoekscharnier is afgebroken; zie foto 1. Deze wil ik dus vervangen, maar ik krijg het hoeklager niet uit het kozijn.

Foto 2-3 laat zien hoe het scharnier eruitziet. Het beslag zit met 4 schroeven vast en met twee pinnen in het kozijn. De schroeven heb ik los en ik kan een steekmes tussen het belsag en het kozijn slaan, maar het beslag komt niet los. Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Ik had zelf het idee om misschien draad te tappen op de plek waar de bovenste pin zit, zodat ik er een schroef in kan draaien en hieraan kan gaan trekken. Maar zoals te zien zit het beslag helemaal in een hoek, dus een gaatje boren wordt al erg lastig.

Foto 1:


Foto 2:


Foto 3:
 

De Bob

  • #2
Waarschijnlijk is het scharnier er stijf ingeslagen, probeer met een beitel erachter te komen, en zo het deel eruit te wrikken.

De mogelijke schade is met plamuur weer te repareren.
 

Robelix2

  • #3
Beste Way2go, ik zou graag weten waar je een nieuw hoeklager hebt gevonden. On-line vind ik het niet.
 

Wa2ygo

  • #4
Ik heb na lang zoeken er uiteindelijk eentje gevonden op de duitse ebay.
 

Robelix2

  • #5
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga hoeklager vertalen in het Duits, ben benieuwd of ik 1 vind, geen merknaam of fabrikant bekend dus :(
 

Wa2ygo

  • #6
Het is een hoeklager van Siegenia. Duitse vertaling: ecklager. Ik heb je een linkje gestuurd; zie pb.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu