Hoe zie ik verschil tussen eiken en teak?

Brighteyes

  • #1
Onlangs hebben we via marktplaats een eettafel gekocht. Nu kunnen we er maar niet achter komen of het onbehandeld eiken of onbehandeld teak is.....
Omdat er wat vlekken op zitten zouden we hem graag willen olien of beitsen maar dan is het wel handig te weten welke houtsoort het is. Iedereen zegt weer iets anders en speurwerk via google levert ook niets op

Wie o wie kan ons helpen??
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Fotootje?
 

Brighteyes

  • #3
Zet ik er vanmiddag op, als ik weet hoe dat moet lol, krijg nu eerst even bezoek, alvast bedankt voor reactie!
 

-stuffie-

  • #4
Eiken of teak maakt voor de behandeling geen *** uit. Denk je nou echt dat je teakolie niet voor eiken kan gebruiken? En bij beitsen al helemaal niet. Veel belangrijker is: hoe is tie nu behandeld en wil je hem olien of beitsen?
 

Brighteyes

  • #5

[/img]
 

Brighteyes

  • #6
-stuffie- schreef:
Eiken of teak maakt voor de behandeling geen *** uit. Denk je nou echt dat je teakolie niet voor eiken kan gebruiken? En bij beitsen al helemaal niet. Veel belangrijker is: hoe is tie nu behandeld en wil je hem olien of beitsen?
Ik vraag het niet voor niets, heb er totaal geen verstand van. Nu is ie nog onbehandeld. Als het teak is willen we hem behandelen met olie dat schijnt beter te zijn dan beitsen, als het eiken is willen we beitsen....vandaar de vraag....
 

Pepjo

  • #7
Eiken kun je ruiken, dat heeft een vrij specifieke geur, beetje metalig.
Als ik de plaatjes zie zeg ik eiken.
 

-stuffie-

  • #8
Ik wou net teak zeggen, vanwege de kleur :)

Ik zou hem sowieso olien.
 

Chathanky

  • #9
Pepjo schreef:
Eiken kun je ruiken, dat heeft een vrij specifieke geur, beetje metalig.
Als ik de plaatjes zie zeg ik eiken.
Teakhout ook, dit heeft een leerachtige geur en voelt vettig aan.
met verwerken (zagen schuren) klontert het zaagsel aan elkaar.
Eikenhout voelt droog aan.
 

-stuffie-

  • #10
Een eettafel - teak of eiken - moet je niet beitsen. De eerste de beste snee/kras blijf je goed zien. Met olie zie je dat een stuk minder en mocht het gebeuren, dan heb je het zo weer weggewerkt.

Bovendien vind ik olie mooier, dus moet je hem oilën :cool:
 

Brighteyes

  • #11
Mmmm het wordt al veel duidelijker lol.....
:shock:
bedankt in ieder geval voor alle reacties tot nu toe! Ik neig inderdaad naar olien maar van welk houtsoort onze tafel is daar ben ik nog steeds niet uit.
 

Tealon

  • #12
Tafel gewoon met wasolie behandelen. Maakt niet uit of het teakhout of eikenhout is.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #13
Gaat u er maar vanuit over een wit eiken tafel te beschikken. Het is door de vlekken een beetje moelijk te zien, maar er zijn besloten GEEN GEINTJE ! harten te zien. Bij echt teak kom je die niet tegen.

Echt teak is zeldzaam en kostbaar.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #14
Ik zou ook zeggen eiken.
 

H@ns

  • #15
Het is Amerikaans rood eiken!

@stuffie en tealon::shock:
De behandeling teak of eiken maakt wel degelijk verschil!!
Een dwarskras is bij olie en lak even goed te zien!

Misschien moet je het antwoorden op vragen waar je zelf geen weet van hebt gewoon aan anderen overlaten :?
 

Tealon

  • #16
@H@ns
Ik had het ook over wasolie en ik beweer ook niet dat krassen niet te zien zijn of kunnen ontstaan. Het begrip slijt en krasvast is naar mijn mening dan ook onzin. Wel weet ik dat met wasolie onderhouden en beschadigingen (krassen ect.) bijwerken een stuk makkelijker gaat dan bij lak.

Maar goed dat zegt mijn ervaring van de afgelopen (tientallen) jaren. Als jouw ervaring iets anders zegt, dan is dat geen probleem. We hebben dan gewoon een meningsverschil. Ik zeg daarentegen niet dat jij geen ervaring hebt of dat je niet moet reageren. Ikzelf ben niet echt zo gediend van mensen die mij vertellen wat ik wel of niet moet doen.

Bovendien ben ik met je eens dat het eiken hout is. Of het Amerikaans rood eiken is, kan ik helaas niet zo zien. Ik zie namelijk ook veel spiegel in het hout, wat mij naar frans eiken doet neigen.
 

H@ns

  • #17
Het ging mij meer om de opmerking dat de behandelwijzen voor teak en eiken hetzelfde zijn, dat is namelijk niet zo. (Eigenlijk meer over stuffie's opmerkingen dus maarja als je er maar één noemt gaat het daar weer over snap je)
Wat je er op smeert is inderdaad niet heel erg afhankelijk van de houtsoort...

Eiken heeft spiegels op het dosse vlak, ongeacht waar het vandaan komt of wat de botanische soort is, teak daarentegen heeft nooit spiegels.
 

-stuffie-

  • #18
>De behandeling teak of eiken maakt wel degelijk verschil!!

Leg eens uit dan, want ik bedoel hiermee gewoon wat je erop smeert.
 

-stuffie-

  • #19
>Misschien moet je het antwoorden op vragen waar je zelf geen weet van hebt gewoon aan anderen overlaten

Misschien moet je dit forum zien als iets waar iedereen mag reageren.
 

H@ns

  • #20
Daar heb je msn voor, tis geen chatbox

Bovendien doe ik dit niet voor mezelf, Het gaat om archivering. Als iemand uit het archief opduikt dat je teak net zo behandelt als eiken en dat dwarskrassen onzichtbaar worden door olie dan is de enorme klustip-databank die dit forum is vrij zinloos.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu