Hoe verven XD?

Robbie's

  • #1
Wellicht vraag voor Kees de Schilder :-)

Het wordt na 7 jaren tijd om de buitenboel te verven. Vorige keer Sikkens Rubbol SB gebruikt aan de voorkant en XD Gloss achterkant. De XD gloss zit er nog goed op en eigenlijk wil ik ook de voorkant verven met deze verf. Aan de voorkant wordt het nu wel wat minder, bijvoorbeeld gaat beetje afgeven. Ik vind XD alleen moeilijk te gebruiken. Lijkt wel of deze sneller droogt ook bij een buitentemperatuur van rond de 17 graden. Ik wil eerst de hardhouten schuifpui doen maar twijfel over de aanpak om de verf aan te brengen. Is het beter om bij deze verf eerst de roller gebruiken en daarna nastrijken met de kwast? De SB vindt ik fijner werken maar gaat iets minder lang mee.

Bvd.
Rob
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Een veel gehoorde opmerking onder collega's vwb de strijkbaarheid. Het door u genoemde XD product bevat een gepatenteerde harstechnologie die de verf wat stugger strijkbaar maakt tegen over SB wat een Silicone alkyd Basis heeft. Het is ook een kwestie van verwerkingstemperatuur.
Qua duurzaamheid ontlopen de producten elkaar niet zoveel, en de fabrikant geeft u dan wel tot 10 jaar ijsvrij maar de rij voorwaarden waaraan de ondergrond moet voldoen is vrij lang.
U kunt de verf met een lakviltroller opzetten en direct nastrijken met de kwast. Dit vereist wel snelheid van werken, u zult bij een wat groter opgerold vlak merken dat de verf bij nastrijken al wat meer kracht vereist er doorheen te komen. Kleine vlakjes dus.
 

Robbie's

  • #3
Hi Kees,

Nog bedankt voor je reactie. Ondertussen heb ik 75% geverfd met XD Gloss. Ik heb gemerkt dat deze verf het beste verwerkt kan worden bij een temperatuur rond 18 graden.
Ik moet zeggen dat na 7.5 jaar de SB Plus er nog perfect op zat, nergens bladdert de verf en de glans ook nog ok. Maar na 7.5 jaar een nieuwe laklak aanbrengen leek mij het beste. Ik heb eerst Sikkens Primer extra aangebracht in de nieuwe (iets lichtere) kleur en daarna afgelakt. Het mooie van SB en XD vind ik dat het likt en voelt alsof je het houtwerk hebt geplastificeerd. Kost veel tijd maar het resultaat mag er zijn.

Ik heb snel gewerkt met de kwast. Eerst met een bredere grotere kwast de verf aangebracht en daarna nastrijken met een kleinere kwast. In het voorjaar de laatste 25%. Het wordt nu helaas te koud en te vochtig. Ik had nog wel een truuk om tijden 15 graden toch goed te kunnen verven. Ik had de verf overgegoten in een glazen pot en die in een warm verf emmertje gezet (in warm water). De verf bleef goed vloeibaar en om het half uur gewoon nieuw warm water in het emmertje.

Mvg,
rob
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu