Hoe sterk is purschuim ?

Tinus B

  • #1
Een vervolgvraagje die ontstaan is na enkele reacties van hierboven:

Hoe sterk is PUR schuim nu eigenlijk?
In mijn beleving gaat PURschuim het namelijk nooit van zijn lang-zal-ze-leven voor elkaar krijgen twee muren uit elkaar te drukken. Een collega waarschuwde me al eens eerder voor dit fenomeen, maar die beste man had ik al eerder voor gek verklaard... ;-)
 

Henk E

  • #2
Ik heb het eens met een dik stuk trespaplaat van 80x23 cm gehad bij de afwerking na plaatsing van nieuwe kozijnen
dacht toen handig te zijn om pur tussen de muur en de trespaplaat te spuiten
maar na eninge tijd ging de plaat helemaal bol staan, gelukkig kon ik dit weer met balken de plaat in de rechte vorm te krijgen maar ik ben er toen wel van geschrokken wat voor kracht het had, en toen ging dit maar om een kleine oppervlakte.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Topic kapen is niet toegestaan dus daarom topic afgesplitst.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Zolang het schuim alleen uitzet in vloeibare vorm zal er niets aan de hand zijn. Misschien dat PUR ook nog uitzet als het al hard aan het worden is. Dan ontstaan er grote krachten.

Ik heb wel eens een stoel proberen te maken die precies past, door op een zak te gaan zitten met 2-componenten PU-schuim . In de autosport doen ze dit ook zo. Ik werd door de kracht van het spul omhoog geduwd, terwijl het maar een laagje van 5cm zou moeten zijn.
 
  • Like
Waarderingen: Sjaako87

Tiho

  • #5
Bij het isoleren van mijn dak heb ik de muurzijdes met pur gedaan. Balken 3 a 4 cm vrij van de muur. De ruimte ertussen en erbovenen gevult met pur. Hoogte met balken was 15 cm. Eerste keer 12,5 mm gipsplaat als opsluiting idd werd wel uit de schroeven gedrukt. 12 mm.multiplex geen problemen en alles bleef altijd recht. Balken 33 x 100.

Er zit ook veel gas in pur wat samenpersbaar is, het kan dus ook compacter worden ipv expanderen volgens mij.
 

Jmiedema

  • #6
Volgens is er geen betere lijm als purschuim en de kracht van uitzetten is enorm.
 

Kacheltje

  • #7
De druksterkte hangt af van het soort purschuim.
Fabrikanten geven op wat de krachten zijn.
Voor spouwmuren gebruiken ze een soort schuim 2 componenten die die weinig kracht uitoefend bij het schuimen en drogen.
Een verkeerde soort kan zeker wel schade toebrengen aan een spouwmuur.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu