Hoe stalen deurkozijnen vast op nieuwe cellenbeton muren

Plukklus1

  • #1
Beste mede klussers.

Ik ga binnenkort een aantal cellenbeton / ytong muren zetten in mijn woning. Wij hebben gekozen voor stalen deurkozijnen met bovenlicht te plaatsen. (Ik weet dat er hier veel mensen voor hout kiezen maar wij vinden dit mooier).

Het volgende kom ik nergens tegen....en misschien zie ik dingen die er niet zijn dus vandaar toch mijn vraag hier:

Zet je stalen deurkozijnen direct op de cellenbeton vast, bij de kopse kanten van een muur?
(Op de niet kopse kanten kun je een houten lat schroeven en daar de kozijn en aan vast zetten).

Is het beter om achter elke kozijn post een houten lat te gebruiken (die je op de kopse kant vastzet,
...of is cellenbeton sterk genoeg dat de drie bevestigingspunten van 1 deurstijl genoeg zijn?

Ik zie dat de meeste merken, deurstijlen gebruiken die geklemd worden. Ik dacht eerst dat de 3 klemmen, per stijl, op de kopse kant moesten worden ge schroeft. Gaat het klemmen evt een probleem geven op cellen beton, of is een houten lat toch beter?


Iemand die dit al eens gedaan heeft en zijn ervaring met deze combi van materialen wil delen?

Dank !
 

BM1234

  • #2
Ik heb nu dit probleem als renovatieklus. De stalen kozijnen waren geklemd op kopse kant cellentekort blok maar dit is deels afgebrokkeld. Daardoor heeft kozijn onvoldoende grip.
Idee is nu een regel op kopse kant te schroeven.
Kan dit met juiste pluggen?
Welk opvulmiddel wordt geadviseerd om oneffenheden (1-5 cm) tussen muur en regel op te vangen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu