Hoe sluit ik afvoer van afzuigkap aan op deze dakdoorvoer?

Swagman

  • #1
Ik besloot recent dat het tijd werd om de flexibele buis van mijn afzuigkap eens te vervangen. Deze was destijds niet heel mooi gemonteerd, een paar knikjes en wat deukig etc.

Dus ik heb een modernere -nog flexibeler - buis bij de gamma gehaald.
De oude aansluiting op de dakdoorvoer geschiedde via een verloop van 130 naar 100mm. Deze vulde dan met het wijde deel ook mooi het gat in het plafond, want dit is een huurhuis en heeft niet echt een luxe afwerkingsniveau ;-)

Nu is een paar jaar geleden het plat dak vernieuwd en blijkbaar is daarbij een nogal korte dakdoorvoer teruggeplaatst want het viel me na demontage op dat mijn oude verloopstuk niet het begin van de nieuwe doorvoer haalt... van het begin van het gat naar het begin van de doorvoerbuis moet ik wel een centimeter of 10 overbruggen en zover steekt de verloop niet in het plafond.

De ribbels die je op het uiteinde van deze doorvoer ziet, zie ik ook in het gat van het plafond steken, maar dus ergens halverwege..




Nu kan ik wel gewoon het de flexibele buis vervangen en het oude koppelstuk terugsteken in het gat, maar het lijkt me toch niet helemaal wenselijk dat de buizen niet op elkaar aansluiten, of is dit vaker bij huur van de woningbouw en maakt het allemaal niet zoveel uit?

Dan natuurlijk de vervolgvraag: hoe zet ik hier wel een mooie verbinding aan? Ik kan van alles vinden over het maken van doorvoeren in muren en het monteren van afzuigkappen, maar niet hoe je de de afzuiging daadwerkelijk aansluit op een dakdoorvoer. Ik kan er bijvoorbeeld niet met mijn vingers tussendoor om een klem te plaatsen..
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Op die doorvoer kan je buizen schuiven met een klein verschil in binnendiameters. Daarom zitten er van die hoge lippen aan.
Het is in iedergeval een geisoleerde uitvoering, dus minder kans op condens.
 

Swagman

  • #3
Dus een verloop als deze moet ik in principe gewoon over de ribbels kunnen duwen tot het klemt?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Inderdaad en aan de andere zijde van de verloop moet het ook goed afgesloten passen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu