Hoe schuur ik het best een eiken houten vloer

Tomgoos

  • #1
Hallo allemaal,

Afgelopen weekend heb ik een tweedehands eikenhouten vloer in mijn huiskamer gelegd. De planken waren vantevoren geschaafd op een schaafbank. Hierdoor, en waarschijnlijk ook door krimp/werking, zijn de planken niet precies even dik. Ook hebben we V-groeven aan de planken gefreesd.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik deze vloer het best schuren alvorens waxolie aan te brengen. Ik ben niet onhandig maar heb geen ervaring met grote schuurmachines.

Al vast bedankt!

Groeten,
Tom
 

Veronika

  • #2
Ik heb perfecte ervaring met een grote gehuurde vlakschuurmachine, in een rechthoekige vorm. Schuurvlak misschien wel 30*40cm ofzo (alweer 10 jr geleden). Handig voor in de hoeken nl.

Vrienden vertellen mij dat deze niet meer te vinden zijn in de verhuur, een ronde vlakschuur is dan het beste alternatief, maar je moet de hoeken dan dus zelf naschuren met een kleiner schuurapparaat.

Laat je geen bandschuur aanpraten. Ook al is eiken relatief hard, een vakman lukt dit wellicht wel zonder kuilen en deuken, maar voor een particulier, ook een handige!, gaat dit te snel en ontstaan brand-plekken en/of deuken dus. Juist de vlakschuur heeft ook een groter vlak en helpt verschillen tussen de planken op te heffen.

Denk aan je korrel: je kunt evt twee keer erover heen gaan, beginnend met wat grover papier en eindigend met fijner. Hoe fijner, hoe meer "eigen" glans de vloer zal hebben, ook na behandeling. Schuurpapier dat je niet gebruikt kun je weer inleveren bij de verhuur in het algemeen.
 

Tomgoos

  • #3
Hoi Veronika,

Bedankt voor je reactie. Ik heb nu eigenlijk wel zo'n bandschuurmachine gereserveerd voor komende zaterdag omdat ik op verschillende plaatsen heb gelezen dat die ronde dingen weer lastiger te bedienen zijn. Nu twijfel ik weer wat te doen. De vlakschuur ben ik nog nergens tegengekomen. Voor de hoeken heb ik een ander apparaat gereserveerd.

Groetjes,
Tom
 

Veronika

  • #4
Een ronde vlakschuur is niet lastig te bedienen. Hij kan door hoogteverschillen in de vloer wat gaan "zweven" en de neiging hebben te schuiven. Maar dit kun je goed bijsturen.

Als je overigens specifieke en dikkere ribbels eruit wilt schuren, kan een bandschuur op zich handig zijn, want dat gaat harder. Maar voor een goed vlak effect van een groter oppervlak zou ik toch echt voor de vlakschuur gaan, al is het een ronde :)

Succes! (en er zijn hier vast mensen die met mij van mening verschillen trouwens hoor)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Een bandschuurmachine is een ramp bij het opschuren van vloeren.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik heb met een flinke bandschuurmachine mijn parketvloer, vierkante plaatjes uit latjes samengesteld, geschuurd.
Dit is zelf goed te doen. Je hebt meer controle als met een parket schuurmachine.
Ik zou dit niet afraden. Behalve dat het mij veel tijd heeft gekost.
*wgb*
 

Tomgoos

  • #7
Nou, ik ga het maar gewoon proberen. Dan begin ik wel op een stuk waar het niet zo in het oog springt. Valt het tegen dan kan ik nog altijd iets anders proberen te fixen.
 

Tomgoos

  • #8
Kleine update. We hebben het inderdaad gewoon geprobeerd met de schuurband afgelopen zaterdag. Het viel best mee. Je moet inderdaad niet stil blijven staan, dan krijg je happen. Deze zijn er over het algemeen ook wel weer uit te schuren. Als je de slag te pakken hebt dan zal dat niet meer echt voorkomen. (dus begin op een plekje waar de bank komt te staan of zo) Wanneer je echt een spiegel-spiegelgladde vloer wil hebben dan zou ik het niet zelf doen. Maar als je gewoon een robuuste eiken vloer hebt (zoals wij) dan kun je het best zelf aanpakken. Het ziet er erg netjes uit. Geen hap te bekennen. Ik ben in ieder geval ontzettend tevreden met het resultaat! Na twee keer hardwax aanbrengen ziet de vloer er prachtig uit.

Deze vloer kwam tweedehands van marktplaats. 1 keer onder de schaafbank door gehaald voor het verwijderen van de oude wax laag. Nieuwe v groefjes eraan geschaafd. Gelegd, geschuurd met de bandschuurmachine en de 'sideboy' voor de kantjes, als laatste 2 keer hardwaxolie erop. We hebben daarmee ongeveer 2000 euro uitgespaard schat ik. Het kost wat tijd maar dan heb je wel een vloer waarmee je al meteen een band hebt (klinkt net alsof ik geen vrienden heb...) voor een prijs waar je normaal laminaat van legt.

Bedankt voor de tips!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
:prima:
*wgb*
 

Veronika

  • #10
Mooi dat het gelukt is!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu