Hoe scheur plastic/kunstof kuip fietskar repareren?

Hankezp

  • #1
Allen,

Er is een scheur ontstaan in de kunststof kuip van onze fietskar. Onder de kuip zit een dragend frame, dus het is geen onderdeel van de constructie. Er staat natuurlijk wel altijd wat spanning op de kuip, dus alleen lijmen lijkt niet genoeg.. Ik zou het het liefst onzichtbaar repareren (aan de binnenkant iets zichtbaar is geen punt).

Ik overweeg om het zo aan te pakken:
1. gaatjes boren op uiteinde scheuren om te voorkomen dat het erger wordt.
2. metalen plaatjes op aantal plekken aan binnenkant monteren met boutjes en moertjes.
3. PVC-lijm (voor leidingen) in kieren laten lopen.

Iemand nog betere suggesties? Bijv. polyester matjes voor boten (geen ervaring mee) of legoblokje in aceton als lijm gebruiken (enkel over gelezen)?

Alvast bedankt voor het meedenken! Hieronder wat foto's:




 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Van welke kunststof is je kuip?
 

Hankezp

  • #3
Goede vraag - het is hard kunststof, maar verder weet ik het niet. hoe kan ik dat achterhalen (of is er een methode die voor alle soorten hard kunststof werkt)?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Met thinner of het oplosmiddel om PVC buizen te lijmen kan je erachter komen of het inderdaad PVC is. PVC zou je met polyester glasvezel kunnen repareren.
Met een soldeerboud kan je erachter komen of het PE is. PE kan je plastisch maken. Wrijf met de bout over de kunststof en je ziet dat deze kneedbaar wordt. Polyester glasvezel hecht niet aan PE.
Geen idee of er nog meer kunststoffen zijn waar ze zo'n bak van kunnen maken.
 

Henk E

  • #5
Ergens verstopt moet er een teken ingeslagen zijn, aan de hand daarvan kun je het bepalen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Wanneer u in de scheur hele kleine draadjes ziet is het polyester.
Dat is alleen te repareren met polyester.
Lijm in de bovenste rand een metalen buis(je) met polymeerkit of lijmkit, daar wordt alles steviger van en een scheur zal niet zo gauw terugkomen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Autoschade herstelbedrijven hebben speciaal reparatiemiddel om kunststof te plakken. Wordt gebruikt bij bumpers enz.. Ik zou daar even informeren.
 

Hankezp

  • #8
Allen bedankt voor de reacties! Helaas heb ik nergens kunnen achterhalen wat voor soort plastic het is. Overweeg om e.e.a. provisorisch vast te zetten met metalen plaatjes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu