Hoe riool ontstoppen?

Wanner

  • #1
Ik woon achteraf op een (gehuurde) boerderij. Om de 3 a 4 maanden zit mijn riolering dicht. Dat komt omdat de (voormalige) drukriolering aangelegd heeft en gemeend heeft dit te moeten doen met een 90 graden bocht. Dus van mijn huis gaat hij ongeveer 15 m naar de weg. Dan een bocht en dan nog eens 10 meter naar de put. De buis is zo'n 12 cm.
En waarschijnlijk is de buis onderweg nog verzakt.
Afijn: als hij verstopt zit , probeer ik zelf eerst vanaf het huis met een tuinslang er doorheen te komen. Dat lukt dus niet en dan roep ik de gemeentedienst in. Die komt en begint vanaf de straatkant/put met zo'n slang met speciale kop ook te spuiten. Die slang gaat er een heel eind in, maar dat lukt op een gegeven moment ook niet.
Dan haal ik de goeie man over het van mijn huiskant te proberen (dat mag hij dus eigenlijk niet, want dat is dus geen gemeentegrond).
Als hij het dan toch doet, is het zo gepiept.
De gemeente begint echter steeds meer de burgers uit te kleden en die goeie man wordt onder druk gezet dat niet meer te doen.
Of tegen hoge kosten mijnerzijds.
Mijn vraag: Ik zie dat die man aan het eind van die slang een ''simpele" kop heeft, die kleine straaltjes water naar achteren spuit. Zodoende stuwt hij de slang naar voren door de riolering en verwijdert die kop de blokkade.
Ik zou dus graag aan zo'n kop komen.....
Dan kan ik het in het vervolg zelf.

Ik heb dus zelf al op het net gezocht, maar ik kan niks vinden.

Groet,

Wanner

P.S.: Oja, met zo'n veer dat werkrkt bij mij niet en ook de huisbaas doet niks
 

Freestyleklusser

  • #2
Je wil het voortaan zelf gaan doen? Elk kwartaal flink diep door de poep gaan roeren? Ik wens je veel woongenot. Ik zou de huurbaas er toch op aan spreken. Valt onder zijn verantwoordelijkheid.
 

Sewerboy

  • #3
Waar wilt u die spuitkop opschroeven? Want de slang van de gemeentemedewerker zit vast aan een hogedrukmachine van volgens mij, tienduizenden euro's. Er zijn wel slangen met spuitkopjes te koop voor op de hogedrukspuit voor huis tuin en keuken gebruik, maar of deze geschikt zijn voor grote diameters? Ik denk het niet. Merknamen mogen hier niet genoemd worden, maar effe googelen, op spuitkop voor riool ofzo, en je vind het. Heb ik ook gedaan.
 

Rioolman

  • #4
Zelf doen lukt meestal niet, je kunt wel een rioolslang op de hogedruk zetten maar dan heb je wel druk maar lang geen water genoeg.
Ook kun je dit niet gebruiken voor 125 mm leidingen, op de gebruiksaanwijzing staat vaak op dat het toto 70/75 mm gaat.

Om structureel er van af te zijn is de enige oplossing opgraven en de verzakking eruit halen.

En anders een profesioneel bedrijf inschakelen.

Succes
 

BeeTeeWee

  • #5
De huisbaas is verplicht voor een goedwerkend riool te zorgen. Vraag 'm nog 1 keer schriftelijk om het probleem binnen redelijke termijn (14 dagen) te laten oplossen.

Doet ie dat niet, dan ga je zelf maar aan het werk. Ik zou eerst maar eens proberen wat er gebeurt als je die 90 graden bocht opgraaft en vervangt door 2 stuks van 45 graden. Dat loopt over het algemeen al een heel stuk soepeler.

Da's dan wel even iets werk, maar als het goed is wel eenmalig. Iedere 3 maanden in de poep moeten roeren is ook geen leuke hobby. Je kosten hou je gewoon in op de huur. Laat 'm maar komen, er is geen rechter die jou niet in het gelijk stelt.
 

Wanner

  • #6
1/Even over de huisbaas: het klopt natuurlijk wel dat hij verantwoordelijk is, maar hier in het donkere zuiden heersen ter plekke de middeleeuwen nog.....
De afspraak is min of meer: jij laat mij met rust, dan ik jou ook...
De huur is ook navenant....

2/ In de poep roeren valt wel mee. Ik heb een afsluitbaar gat in de pijp gemaakt waar ik met een slang in kan. De verstoppingen zijn meestal niet hardnekkig. Waarschijnlijk verzameld toiletpapier (kinderen!).
Ik denk dat ik met een simpele kop er makkelijk doorheenkom.

3/Het openbreken is een gigantisch karwei i.v. met bestrating en omdat ik ook niet precies weet waar de bocht en/of zonk zit(ten).

4/ik heb inmiddels op internet de spuitkoppen gevonden. Maar op een of andere manier zijn ze volgens mij niet in de normale detailhandel te kopen.

5/Ik heb wel een hogedrukspuit. Karcher 120 bar.Maar deze nooit hiervoor gebruikt. Niet aan gedacht. Ik weet ook niet of ik het spuit''geweer" er wel afkrijg om in plaats daarvan een spuitkop op/in te bevestigen. De hogedrukslang is 12 mm

Groet
 

BeeTeeWee

  • #7
Je kunt een ontstoppingsbedrijf vragen een camera-inspectie te doen. Zij kunnen ook precies aangeven waar de riolering loopt en zelfs hoe diep hij ligt. Dan weet je ook meteen of (en waar) er sprake is van een eventuele verzakking. Dat kan je veel graafwerk schelen.

Als het simpel te verhelpen is, denk ik dat het probleem dus inderdaad bij een ophoping in die 90 graden bocht zit. Maar bestrating of niet, met een halve dag werk ben je waarschijnlijk wel van je problemen af als je er twee bochten van 45 graden tussen prutst.
 

Jan g

  • #8
Voor het merk dat je daar noemt is een rioolslang te koop.Deze zijn in verschillende lengtes en ze zijn te verlengen ook.Ik had ook een verstopping en is door deze slang erin te stoppen prima gelukt.
Succes ermee
jan
 

Superbinkie

  • #9
Een goede spuitkop voor deze diameter is niet te krijgen voor een huis tuin en keuken hogedrukreiniger de water opbrengst is gewoon weg te klein.
de onstoppings machinne's kosten niet voor niets zo duur.
en de koppen die onstoppers gebruiken zijn ook special en voor elke ontsopping is een specifieke kop
probeer eens aan een 2e hands veren machine te komen met een 22mm veer met goede freeskop.
of gewoon je riool vervangen cq repareren dit blijft dweilen met de kraan open.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu