Hoe moet je elektrisch schaven

Tungsten

  • #1
Ik heb een Bosch PHO 25-82 elektrische schaafmachine.
Probleem is, dat het schaven niet altijd echt goed lukt.
Vooral bij hardhout, zoals meranti, moet je meerdere keren heen en weer gaan om bijvoorbeeld een paar millimeter af te schaven. Het resultaat is dan, dat ik bij het begin punt van de lat of balk meer afgeschaafd heb dan aan het eind.
In de handleiding staat het volgende : Machine met het voorste gedeelte van de zoolplaat op het werkstuk plaatsen. Bij het schaven van vlakken (balken, laten enz.) moet de zoolplaat steeds vlak op het gehele oppervlak liggen.
De schaaf met beide handen en met gelijkmatige bewegingen over het te bewerken oppervlak geleiden.
Bij grote dikten het schaven meerdere malen herhalen.
Ik vind deze sumiere uitleg niet voldoende.
Het lijkt mij, dat als je begint, de druk alleen
op het voorste gedeelte van de schaaf uitgeoefend moet worden. Zodra de schaaf helemaal op de balk ligt, dan de druk over voor en achterkant van de
schaaf.
Misschien dat ik toch niet hard genoeg druk. Mogelijk dat door trillingen de schaaf een klein
beetje omhoog gaat en uiteindelijk aan het eind minder afgeschaafd heeft.
Moet je inderdaad behoorlijk hard drukken op de schaaf. Ik ben bang voor overbelasting en doorbranden van de motor.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Met hardhout niet dikker schaven dan 1 mm met deze machine, bij zacht hout zoals vuren is 2 mm geen probleem.Vooral niet te hard drukken, hoe harder men drukt des te moeilijker is de machine te hanteren.
De machine moet het werk doen, als u te hard drukt duikt de machine op het eind van de plank/lat naar beneden, u hebt dan te weinig controle over de machine.
De machine in het begin aan de voorkant iets naar beneden drukken en aan het einde van de plank/lat etc. achteraan iets naar beneden.
Ik heb een soortgelijke machine en die werkt prima.
 

Tungsten

  • #3
Oké, dus aan het begin de voorkant iets naar beneden drukken en aan het eind de achterkant iets naar beneden drukken.
En tussen in voor- en achterkant tegelijk licht naar beneden drukken?
Is een gevoels kwestie begrijp ik, wat je in de praktijk moet leren aanvoelen.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
Hoe scherp zijn de messen nog?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
In het tweede deel van deze video krijg je tips hoe je de schaaf moet gebruiken. Eerst een erg lang verhaal over de messen :)

Ik heb ook zo'n machine. Het mes wordt bijzonder snel bot. Zelf slijpen werkt niet zo goed geloof ik.
 

De Bob

  • #6
Zelf slijpen lukt amper, je kan ze opzuiveren met een wetsteen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Dit zijn widia messen, die kun je zelf niet goed slijpen, ook niet met een wetsteen.
Voor die paar euro's kun je het risico niet nemen want stompe messen is funest voor de machine.

Ik kan heel lang met de messen, kwestie van niet teveel in 1 keer eraf schaven en zorgen dat je materiaal schoon is, verf, stof, zand etc. geeft slijtage aan de messen.
 

Tungsten

  • #8
De messen zijn nog redelijk scherp. Een paar jaar terug heb ik ze omgedraaid, zodat ik weer een scherpe kant had.
Zo heel vaak gebruik ik hem niet.

In de handleiding wordt gezegd, dat het slijpen van de hardmetalen (wolfraam carbide vermoed ik) messen
niet mogelijk is.
Opzich merkwaardig. In de fabriek zijn ze toch ook geslepen. Vermoedelijk op een hele dure professionele machine. Een slijpbedrijf zou toch ook zo'n machine kunnen hebben. Ik woon in de buurt
van zo'n slijpbedrijf. Mochten ze bot zijn, dan ga ik toch eens informeren. Mijn zaagblad hebben ze ook weer prima kunnen slijpen en de zaagtanden zijn ook van wolfraamcarbide gemaakt.

Het filmpje sluit goed aan, wat hieronder is gezegd.
Eerst voor drukken en daarna de druk verplaatsen naar de achterkant.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #9
Widia messen kunnen wel geslepen worden, maar omkeermessen zijn in het algemeen te smal om opnieuw in te spannen en te slijpen.
En de belangrijkste reden, ze worden dan smaller en je kunt deze niet stellen. Dus er is daarna niet mee te schaven.
 

Tungsten

  • #10
Dit wist ik niet. Hiermee is het me nu duidelijk.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Ik slijp/wet alles zelf, ook geharde materialen (met diamant stenen). Die paar micron wat eraf gaat zal vast niet uitmaken.

Als ik eraan denk, zal ik het eens opmeten. Ik vermoed dat je met een normale schuifmaat het verschil niet ziet.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #12
Het kan ook zijn dat de schaaf niet goed is uitgelijnd.
Als de zolen niet helemaal evenwijdig staan krijg je nooit goed schaafwerk.

verder is het een kwestie van oefenen en niet te veel te gelijk afnemen.

tip kort je hout pas af na het schaven.
dan kan je het eerste en laatste stukje afzagen
 

De Bob

  • #13
Ik zuiver ze altijd op met een wetsteen, maar bij grote beschadigingen zijn keer-messen redelijk goedkoop.
 

Tungsten

  • #14
Nee, de schaaf is helemaal zuiver afgesteld. Heel nauwkeurig nagemeten.

Goeie tip om begin en eind af te zagen. Daar is inderdaad
de grootste afwijking.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Het hangt van de klus af of een elektrische schaaf wel handig is. Soms is een handschaaf veel beter. Dat zit hem in de zool.

Bij een elektrische schaaf staat het mes op dezelfde diepte als de achterkant van de schaaf. Je kan dus alleen schaven door aan de rand te beginnen. Of je kantelt de schaaf naar voren, maar dan wordt het onregelmatig.

Bij een handschaaf is de zool helemaal vlak en steekt het mes er onder uit. Dus dan kan je ook halverwege beginnen met schaven.

Een handschaaf werkt vaak sneller.
 

De Bob

  • #16
Tungsten schreef:
Nee, de schaaf is helemaal zuiver afgesteld. Heel nauwkeurig nagemeten.

Goeie tip om begin en eind af te zagen. Daar is inderdaad
de grootste afwijking.
Begin en eind eraf zagen ???

Hoe wou u dat doen met een deur, die u op maat schaaft.

Gewoon een kwestie van gevoel.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Is bij een deur heel simpel, aan 1 kant of beide kanten een latje klemmen en die een stukje laten doorsteken.
En dan van beide kanten beginnen met schaven, bij een (hard)houten deur springen er anders stukjes uit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu