Hoe hoogteverschil (door tegels) keukenachterwand opvangen?

Hetty2

  • #1
Ik wil aan deze keuken wat aanbouwen. Dus niet slopen en een compleet nieuwe keuken nemen (wat trouwens goedkoper lijkt) maar dat gebruiken wat er al is, het is nog goed.

Dezelfde kastjes en aanrechtblad zijn gewoon nog te krijgen.

Verder uitbreiden: Naar rechts; een hoekkast en dan een gasstel/oven en nog een apothekerskastje en tenslotte een hoge (koel)kast.

De tegeltjes boven het aanrecht zijn lelijk en zitten vol gaten. Daarom dacht ik er

1. kunststof platen overheen te zetten.

De tegels 'om de hoek' stoppen na ca 1 meter.
Als ik daar een plaat overheen zet, dan is er hoogteverschil.
Wat is handiger? De tegels op de rechterwand wegbikken of het verschil opvangen met de plaat?

of 2.
Overal alle tegels verwijderen, de muur stuccen en verven. Maar dat lijkt me lastig als ik het keukenblok wil sparen, ben bang het te beschadigen.


kortom, allebei vind ik lastig.
Wat is de beste optie?

 

CV__

  • #2
Tegels weghalen; anders toch zonde van de ruimte.

Dan direct elektra aanleggen en op inductie gaan koken.
 

Hetty2

  • #3
Bedankt voor je antwoord. Ik overwoog inductie maar de keukenboer zei dat dit in mijn wijk nog wel 20 jaar duurt voordat we van het gas af moeten. Ik twijfel hier wel over.

Dat brengt me dan op de volgende vraag: is mijn meterkast/elektriciteit
hiervoor wel geschikt?
 

CV__

  • #4
Wel of niet 'van het gas af moeten' heeft niks te maken met het veel fijner koken op een inductiekookplaat.

Die groepenkast kan gewoon een kookgroep bij.

Eventuele verzwaring van 1x25A naar 1x35 is veelal gratis.

Wil je een 11 kW plaat moet je het laten upgraden naar 3-fase.
 

Hetty2

  • #5
Bedankt voor je snelle antwoord.
stel nou dat ik op inductie wil koken, en er een kookgroep bij wil laten plaatsen, /wil upgraden naar 3 fase, moet er dan in de muren gebroken worden/leidingen veranderd?

Of is het vrij simpel.
Je merkt, van groepen en meterkasten heb ik al helemaal geen verstand. Ik ga ook eens op youtube rondneuzen.
 

CV__

  • #6
Veel woningen (hangt o.a. van bouwjaar af) hebben al een loze 19mm leiding naar de keuken voor elektrisch koken. Dan is het een kwestie van die bedraden en aansluiten in de meterkast. Kijk maar eens bovenin de meterkast of er daar ongebruikte buizen vertrekken.

Ligt die leiding er niet dan wordt er vaak gekabeld door de kruipruimte.

Soms kun je ook de gasleiding naar de keuken verwijderen en dezelfde route gebruiken om te kabelen.

Hangt ook af van de positie van de meterkast tov de keuken. In sommige gevallen is het een kwestie van 1 gat boren en klaar. Dat kan met name als de meterkast aan een binnenmuur zit en aan de andere kant de keuken.
 

Hetty2

  • #7
Ok, helder.

ik ga eens op onderzoek uit naar loze/vrijgelaten leidingen. het is een appartement uit 1983 en deze meterkast zit in het trappenhuis, in een kast naast de voordeur en deze grenst aan de achterkant aan de slaapkamer, dus niet de keuken.
 

CV__

  • #8
Kan zijn dat er aan het andere eind (in de keuken) overheen getegeld is. De leiding eindigd meestal op de plek waar oorspronkelijk het kooktoestel stond. Als je vanuit de meterkast echter het andere eind hebt kun je het in de keuken wel vinden door een trekveer in de leiding te doen, de stofzuiger er op te zetten of er perslucht in blazen (eventueel met rook).

Je kunt ook altijd eens wat buren vragen.

Eigenlijk is het wel gek dat zulke informatie in de loop der jaren "verdwijnt". Voor elke volgende bewoner wordt het dan allemaal een puzzel.

Ik kook nu bijna 7 jaar op inductie. Het is echt fantastisch. Water is veel sneller aan de kook dan op een gasplaat. Als je bij inductie de "pit" harder zet, wordt het water sneller heet. Bij gas worden dan voornamelijk de handvatten van de pan sneller heet..

Afgieten; nooit meer panlappen of ovenwanten nodig; de oren blijven koel.

Elke pit z'n eigen timer. Water aan de kook; rijst er in, timer op 8 minuten en de desbetreffende zone gaat vanzelf uit na 8 minuten.

Ook ben je verlost van de extra hitte, CO2 en vocht die bij koken op gas vrijkomt in de keuken.

En dan nog het schoonmaken; geen rekjes, dekseltjes, randjes; gewoon een gladde glazen plaat. Doekje er overheen en klaar.

Alleen wokken met zo'n echte wok zonder platte bodem is er niet meer bij. Er zijn wel speciale inductie-wok-platen, maar die zijn nogal prijzig.
 

Hetty2

  • #9
Klinkt goed! Ik heb nu even zolang een 1-pits inductieplaatje maar moet er aan wennen. bij de eerste keer meteen de pastasaus aangebrand.
 

CV__

  • #10
:lol:

Dat is redelijk gebruikelijk bij mensen die nog niet eerder met inductie gekookt hebben. Het nettovermogen is veelal veel hoger. Tegelijk is ook het regelbare bereik groter, dus je kunt wel prima dingen smelten, zelfs chocola smelten zonder au bain marie

En de maximale vermogens per zone zijn de laatste jaren bij inductie ook een stuk toegenomen.
 

Hetty2

  • #11
Ik moet denk ik de kast openmaken/voorkant verwijderen om te kunnen zien of er loze leidingen vertrekken? Dat vind ik eng... :oops: moet dan de stroom er even af voor de zekerheid?
 

Hetty2

  • #12
Is er hier iets over te zeggen of er loze leidingen zijn? Ik dacht die drie linker met dat metaal, maar dat zal wel de aarding zijn?


 

CV__

  • #13
Groepenkast hoeft niet open om loze leidingen te vinden.

Op basis van die foto van 15:40 is ook niet veel te zeggen want die plafondplaat ontneemt het uitzicht op eventuele loze leidingen. Er hebben in het verleden zo te zien wel meer leidingen of op andere plek gezeten.

Die drie met blank vertinde draden zijn inderdaad voor de aarding. Die dikke zal ergens de grond ingaan, eentje naar de badkamer, en eentje naar gas / water / ..?

Hier zie je wat loze leidingen op de foto;
 

Hetty2

  • #14


Het lijkt erop dat er twee 'loze leidingen' zijn?
Nou nog ontdekken waar ze heenlopen
 

CV__

  • #15
Die tweede: waarom zit die flexbuis daar los? Gaat die toevallig ook aar de keuken?
 

Hetty2

  • #16
Geen idee waarom die los zit. Waarom zitten flex buizen zoal los? Is dat overigens gevaarlijk? (t'is dat jij het zegt, was mij niet echt opgevallen :?
 

CV__

  • #17
Ik bedoel eiegenlijk; dat lijkt wel de 19mm buis die naar de keuken loopt voor elektrisch koken maar nu voor iets anders in gebruik is genomen.

Buis hoort niet open te staan, voor de mechanische bescherming van de draden.

Wat zit er nu op de buis aangesloten?
 

Hetty2

  • #18
Bedoel je die met dat zwarte stukje? Ik heb geen idee waar het heengaat. heb het ook maar zo gekocht. ik heb de bouwtekeningen opgevraagd maar daar staat niets bruikbaars in. Ik ga maar eens bellen met de beheerder van het complex. Misschien weet die meer.
 

CV__

  • #19


In rood de buizen, in zwart (vermoedelijk) de groepen. Groep 1 staat niet vermeld op het groepenplan. Wat is daar nu op aangesloten?

Met die tweede bedoel ik de twee van links; de enige waar een pijpje vanuit het plafond uitsteekt. Lijkt wel 19mm buis. De 19mm leiding voor elektrisch koken is vaak de enige die stukje uitsteekt zodat die met een sok gekoppeld kan worden; de anderen kun je 16mm buis insteken.
 

Hetty2

  • #20
De beheerder/woningbouwstichting wil mij niet te woord staan, omdat ik geen huurder ben. ze verwijzen me naar de vve. de vve verwees me naar de woningbouw/beheerder. kastje en muur dus.
heel flauw vind ik.

misschien de buren eens vragen dan.
mocht het allemaal lukken, wat doe ik met de gasleiding in de keuken? gewoon laten zitten? kraan eraf? leidingen laten weghalen? ik doe zelf niets, dat laat ik dan doen. het moet wel veilig worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu