Hoe droog moet kozijnhout zijn om te schilderen/plamuren?

Wamelis

  • #1
Dag mensen,

We zijn begonnen om alle oude ramen te verwijderen en de kozijnen op te lappen: kaalmaken, repareren, plamuren en dan grondverf (alkyd van een van prof. merken).

Maar ik werk in schaarse vrije uurtjes, en deze klus gaat flink wat tijd kosten. Het kaalgemaakte hout kan nu natregenen, en dat zal nog wel een poos zo blijven.

Mijn vraag:
- hoe kan ik zien of het hout droog genoeg is om veilig in de grondverf te zetten?
- en idem, wanneer is het droog genoeg om met 2k houtvuller te kunnen plamuren?

Groet/dank!
Wim
 

Fiesiekus

  • #2
Wacht echter met schilderen tot het vochtgehalte minder dan 20 % bedraagt. Er zijn apparaatjes in de handel die, met 2 prikkertjes, de vochtigheid van het hout meten (voor wat 't waard is).

Overigens is het bij vochtig hout beter met een schakelverf (éénpotssysteem) te werken, dus niet gronden.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Gissen ( zien ) is missen, meten is weten. De vochtmeter hanteren dus.

U kunt ook, naast het vochtregulerende 1-potssysteem gebruik maken van een grondverf die ook op enigszins vochtig hout aangebracht kan worden. Deze kan bovendien vrij lang overstaan ( 6 maanden ).
 

Wamelis

  • #4
Zo'n vochtmeter heb ik, die zal ik dan zeker gebruiken.

Schakelverf gebruik ik liever niet als het even kan, ik begrijp dat de levensduur van de verf daarmee toch minder is dan met de andere verfsystemen. Hopelijk werkt de zon straks een beetje mee :roll:

Waar ligt precies de grens qua vochtigheid? Onder de 20% vocht werken met gewone verf, en boven de 20% met schakelverf of de genoemde speciale grondverf? Klopt dat een beetje?

En Kees: dank voor PM, staat genoteerd!
 

Wamelis

  • #5
In het archief toch nog wat info gevonden, dus even een reactie op mezelf :)
De regel blijkt: boven 21% vochtigheid nooit schilderen. Dat is duidelijk.

Wat als vraag nog blijft:

- Hoe kan ik inschatten of schakelverf/ander vochtregulerend systeem slimmer is dan gewone verf?

- Geldt die 21% regel ook voor het plamuren van de kozijnen met 2k houtvuller, of mag dat ook bij een hogere vochtigheid?

Dank - Wim
 

Fiesiekus

  • #6
Blijft lastige keuze. Ik heb zelf erg slechte ervaringen met een afsluitende laklaag op een vochtig kozijn. Als het hout van buitenaf niet veel te lijden heeft (alleen regen, beperkt zon/wind/zand) zou ik geen risico nemen en een schakelverf erover plaatsen.

Dan maar na 6 - 8 jaar een extra overschilderbeurt, minder werk dan de rotte plekken te moeten herstellen met dubieus resultaat. Maar goed, als je met die vocht-%-meter meet dat je houtwerk kurkdroog is, is een lakverf misschien ook veilig?

Voor die 2K-plamuur moet je even op de gebruiksaanwijzing kijken; geeft wel aan wat de houtcondities (o.a. vocht-%) moeten zijn.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
In de regel dient het hout niet vochtiger te zijn dan 18 % bij 2k- houtrep. /vulmassa.

U dient deze plamuur binnen 1 week met een verfsysteem over te schilderen.

Nou...schakelverf mag na 5 a 6 jaar ( liggend werk 3 jaar ) weer geinspecteerd / bijgewerkt worden afhankelijk op welke zijde ( N /Z ) de verf is aangebracht.
 

Wamelis

  • #8
Dank voor reacties, is duidelijk. Ik zal eens goed nadenken over welk verfsysteem het wordt....

Gr, Wim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu