Herstellen doorgeroeste ijzeren steunpaal betonnen afdakje

Noordpijl

  • #1
De ijzeren steunpaal van het betonnen afdakje bij de voordeur is zoals je op de foto's kunt zien bovenaan voor meer dan de helft doorgeroest. Het houdt het geheel (ondanks her en der plekjes betonrot) nog aardig aangezien ik met 80 kg. op het afdak heb gestaan om de hele bovenkant te herstellen. Hoe is deze het beste te herstellen? Het mooiste zou zijn als de paal de originele vorm kan behouden omdat er anders een verschil ontstaat met de andere paal die vrijwel onaangetast is. Ik zat er daarom aan te denken om het bovenste deel van de paal van binnenuit op te vullen. Iemand ideeen?





 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Plateau ondersteunen en paal vervangen lijkt mij de enige juiste oplossing.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #3
En waardoor komt het dat de paal zo is aangetast? Zouten/chloriden uit het beton? Hoe ziet de bovenkant van de plaat eruit? Aan de onderzijde zijn meer beschadigingen tot op de wapening zichtbaar.

De 80 kg van jezelf zegt niet zoveel. Een plakaat natte samengeperste sneeuw is veel zwaarder.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
Voor een stuk buis erin te lassen ziet de buis er op het eerste gezicht te slecht uit, maar het kan meevallen.
Bovenste stuk vervangen is dan de volgende mogelijkheid, maar je moet er wel goed voor kunnen lassen.
 

Noordpijl

  • #5
Bovenkant zag er redelijk uit voor een afdakje van 60 jaar oud. Alleen veel mos dat er lag omdat de toplaag vh beton niet glad meer is of verdwenen. Met staalborstel schoongemaakt. Kwamen geen brokken los, geen barsten en geen betonrotplekken. Zag er goed uit. Toen afgewerkt met egaliseermortel.

Oorzaak v roesten niet duidelijk. Misschien is de hoek bij de paal het laagste punt waar water blijft staan.

De andere plekken die je ziet, zijn plekken met betonrot die ik heb losgebikt. Bewapening zit dus dicht aan de onderkant vh afdakje en de betonrot zit met name aan voorkant afdakje.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #6
Zorgen dat er van de bovenkant geen water in het beton kan komen.
Dus een waterdichte laag aan de bovenkant en zijkant aanbrengen of er gewoon dakleer op branden en als alles goed droog is (gewoon een paar maand laten drogen)dan de lelijke plekken bijwerken de buis repareren en alles afschilderen.
Is het eenmaal droog en waterdicht dan kan het wel weer 60 jaar mee.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik zou de buis afzagen op een plek waar hij nog goed is en het bovenste deel vervangen door een nieuw stukje buis.

Een lokaal metaalbedrijfje wil vast wel een lasser langs laten komen tijdens de lunch of na sluitingstijd om het pijpje aan de staander te lassen. Hoeft daarom helemaal niet veel te kosten als u begrijpt wat ik bedoel ;).
 

Noordpijl

  • #8
Misschien dat ik er een ijzeren manchet omheen lijm. Denk dat dat de makkelijkste oplossing, tenzij ik een "mannetje" vind die het geheel goedkoop kan lassen.

Een waterdichte bovenkant is in ieder geval wel noodzaak om verdere betonrot te vookomen. Is 'Bison rubber seal' bijvoorbeeld een goede (budgetvriendelijke) oplossing?
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #9
Als je de specificaties bekijk zou dat wel moeten kunnen maar als je dit leest.
Voorbereiding
Verwerkingsomstandigheden: Niet verwerken bij temperaturen onder +5°C. Verbruik: 1,5-2,5 L/m2. Belastbaar met (regen)water na 12 uur.
Voorbehandeling oppervlakken: Oppervlakken eerst droog, schoon en stof- en vetvrij maken. eventueel opschuren.
Gereedschap: Kwast.
Verwerking
Gebruiksaanwijzing:
Voor gebruik goed handmatig roeren tot een homogene kleur ontstaat. Oppervlakken eerst droog, schoon en stof- en vetvrij maken. Eventueel opschuren. Aanbrengen met behulp van een kwast (min. 2 lagen), met een wachttijd van ca. 10 min tussen de lagen.


en kijkt wat een pot met 750Ml kost dan wordt het wel een vrij dure oplossing.
Daar koop je ook een hele rol dakleer voor met meteen een toplaag leislag in de gewenste kleur en een gasbrander om het er op te branden.
 

Noordpijl

  • #10
Dat wordt dan inderdaad nog een duur geintje! Om met dakleer aan de slag te gaan zie ik ook niet zo snel zitten. We gaan verder kijken.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #11
Het werken met dakleer is makkelijker dan je denkt hoor.
De professional zal het nog wel beter kunnen maar mijn stappenplan is altijd:
- zorg ervoor dat het oppervlak schoon en droog is (evt. droogbranden)
- dan het dakleer uitrollen en globaal op maat maken.
Weer oprollen en beginnen met verwarmen tot de toplaag iets vloeibaar begint te worden.
- Met je voet de rol iets afrollen en met de brander het volgende stuk weer verwarmen tot het iets vloeibaar wordt en weer iets verder afrollen enz.
- Doe je het goed dan zie je een klein laagje vloeibaar dakleer voor de rol uitgaan waar je het dakleer telkens inlegt.
- Aan het eind moet je een groter stuk in 1 keer verwarmen omdat het anders het eind omklapt voordat het warm genoeg is.

Draag vooral handschoenen want warm dakleer geeft flinke brandblaren.
Moet je een groot dak dan is een grote brander een must maar zo'n klein dak kan ook nog wel met een hobbybrander.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu