Herschilderen eiken keukenkasten.

Karinedv

  • #1
Hallo. Graag kreeg ik advies i.v.m. mijn keuken.
Ze is in eik, 12 jaar oud en in middeneik gevernist.

Graag bekom ik een wit of lichtgrijsachtig kleur, niet mooi egaal, de houtnerven mogen zichtbaar blijven, maar toch streepvrij.

Ik ging langs een doe-het-zelfzaak, daar gaven ze mij Polyfilla afbijtmiddel mee, en Excellence acryl-satijnlak voor binnen. Het afbijtmiddel lukt niet goed op alle hoekjes en kantjes, is gewoon licht afschuren niet voldoende?

De verf moest ik met een vod aanbrengen, maar is zeer streperig en vlekkerig. Ik heb deze dan maar opnieuw verwijderd. Het is zelfs geen houtverf. :roll:

Kan je mij soms iets beters van werkwijze en materiaal aanbevelen?
Alvast bedankt!
Groetjes, Karine.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #2
Zo ik kan begrijpen wil je een gekalkt , geceruseerd of gewhitewashed uiterlijk verkrijgen, verbeter me als ik mis ben.

Hiervoor dient inderdaad alle vernis verwijderd te worden. In jouw geval zal schuren na het decaperen m.i. het beste resultaat geven. Eik is per definitie de houtsoort bij uitstek om dergelijke technieken op toe te passen.

Na ontvetten en schuren het hout in de richting van de nerf nog even openhalen dmv een messing- of koperharen borstel. Neem gewone synthetische matte grondverf, verdun ze flink met wat white spririt en wrijf die met een borstel in alle richtingen van het hout.

Goed de verf erin duwen. Daarna in de richting van de nerf terug afwrijven met een doek. Herhalen indien meer accent gewenst.
Daarna kan je vernissen of boenen, maar noodzakelijk is dat niet.
 

Karinedv

  • #3
Heel erg bedankt!

We hebben direct geprobeerd op de binnenkant van een deurtje en het ziet er alvast veel beter uit dan de vorige poging.
Het wordt wel een heel karwei om alles met afbijtmiddel te bewerken (dat bedoel je toch met decaperen?). 13 deuren en 7 lades :?

Vol reliëfverschillen plus de kasten zelf.
We gaan best wachten tot ons volgende verlof!
In ieder geval bedankt voor de goede raad.

Groetjes, Karine.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #4
Karine,

Als het enkel gaat met schuren is dat voldoende hoor. Probeer eventueel eens met een goede schuurmachine, een excentrische- of vlakschuurmachine zal je al flink op weg helpen. Van grof naar fijn...!
 

EdP

  • #5
En met een verfkrabber kom je ook een heel end in de hoekjes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu