Herkennen van oude lagen lak of beits.

J.Wanders

  • #1
Op onze houten trap in huis zitten verschillende lagen oude blanke lak en/of transparante beits.
Hoe kan ik aan die oude lagen zien / vaststellen wat beits en wat lak is?
Wie weet raad?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Blanke lak is kleurloos, beits niet.
 

J.Wanders

  • #3
Ik zie op mijn trap wel kleurverschillen in de blanke lak en/of beits, maar dat lijkt mij eerder een gevolg van de kleuren in het onderliggende hout (grenen). Zo te zien zitten die kleurverschillen in een en dezelfde laag. Er zou zelfs ooit kleur aangebracht kunnen zijn in de lak of beits die gebruikt is. Is het dan wel handig om op de kleur af te gaan bij de vraag of er lak of beits op de trap gesmeerd is?
Ik zou graag weten hoe ik onomstotelijk kan vaststellen of er beits of lak op mijn trap zit door er bijvoorbeeld een oplosmiddel op te smeren wat het ene oplost en het andere niet.
In ieder geval stamt de lak- of beitslaag uit de tijd dat er nog geen watergedragen verven op de markt waren.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Thinner zal de oppervlakte van een gelakt onderdeel doen verweken. Daar mee heeft u nog steeds geen zekerheid want dat doet het bij terpentine-beits ook. Kortom: met een oplosmiddel is niet te bepalen wat u wilt weten.

Verschillende kleurnuances in houtsoorten zijn gewoon: afhankelijk van de soort ( naald-of loofhout) spint- of kernhout.

U begrijpt dat wij vanuit niet kunnen bepalen er nu op uw trap is aangebracht, dat weet alleen diegene die de trap het laatst heeft geschilderd.

Vanuit mijn praktijkervaring is het aankleuren van blanke lak hoogst ongebruikelijk, daar gebruik je dan beits voor.

Ik ben wel benieuw naar uw motivatie waarom u dit wilt weten. bent u van plan om de trap opnieuw te gaan behandelen?
 

J.Wanders

  • #5
Ik kon er niet achter komen wat er nou precies op zat. I.v.m. tijdnood niet verder gezocht, de zaak geschuurd en er een proeflaag grondverf (Flexa Strak in de lak) opgezet. Dat bleef goed zitten. Na enkele dagen de afwerklaag zijdeglans (zelfde merk) er op. Voorheen was de trap geheel bekleed met vaste vloerbedekking. Nu is de trap in kleur gschilderd en zitten er alleen van die halve maantjes op de treden geplakt. Het ziet er netjes uit.
In ieder geval toch bedankt voor het meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu