Hennep bij waschmaschinekraan vervangen of laten zitten?

Lutz

  • #1
Een paar jaar terug heb ik een nieuw verwarmingsketel laten plaatsen en een enkel waschmaschine kraan laten vervangen door een dubbele kraan. Ervoor werd een Y-vormige splitter gebruikt en alles met hennep afgedicht.

Nu zijn wij een paar jaar verder. De ene kraan wordt hooguit eens per jaar gebruikt door de verwarmingsmonteur om de installatie bij te vullen. Aan de tweede is de waschmaschine aangesloten en die staat altijd open.

De kraan van de waschmaschine dicht nu niet meer goed af.

Wat is nu wijsheid hier: het Y-vormig splitter alsmede hennep vervangen door alleen en de altijd dicht staande kraan terug te plaatsen met teflon tape, of alleen de ene kraan vernieuwen met teflon, of twee kranen houden en ook alles met teflon tape vastzetten?

En nog een vraag erbij: zijn er kwaliteitsverschillen tussen een waschmaschinekraan uit de bouwmarkt en eentje van de vakhandel?
 

Lutz

  • #2
Ik heb de splitter en de dubbele kranen vervangen door een enkel waschmachine kraan EBDA. Bij de splitter zat ook nog een terugslagklep. Deze heb ik ook verwijderd, omdat ik ze niet van de splitter kon afschroeven.

Dat alles heb ik met teflon tape afgedicht.

Is dat nu volgens de regels?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
De nieuwe kraan moet ook een terugslagklep hebben.
Als de kraan vast zit en niet lekt hebt u het goed gedaan.
 

Lutz

  • #4
Betekend dan EB DA niet, dat het een kraan met beluchter en terugslagklep is?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
De letters ebda op en kraan zeggen mij niets, moet erbij zeggen dat ik daar ook nooit op gelet heb.
 

Lutz

  • #7
Nog meer informatie over wasmachinekranen staat hier.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu