Hellende erker / kozijn

Geenklusser01

  • #1
Hoi allemaal,

Ik heb een angstaanjagende woning gekocht en probeer te begrijpen wat er aan de hand is.

Allereerst is de woning niet meer waterpas. Het is een hoekhuis en loopt af naar de rechtervoorhoek (rechts geen buren). In de erker aan de voorkant helt het rechterraam naar voren waardoor de rechterbovenhoek van het raam in het plafond erboven 'snijdt'. De vorige bewoners hebben denk ik e.e.a. hersteld door het plafond gewoon bij te werken waardoor het plafond dus scheef lijkt (en ook wel is), maar het is voornamelijk het kozijn dat met een punt omhoog staat.

Ik krijg de indruk dat het huis misschien niet zozeer verzakt, maar naar rechtsvoren helt. Door het extra gewicht misschien wel een lichte verzakking creeert en de voorgevel naar voren duwt. Kan dit uberhaupt? Het lijkt er wel op dat de woning flink verbouwd is in het verleden. Misschien is hierdoor de constructie en de balans verstoord? Ik zie ook scheuren aan de voorkant (ook rechts) op borsthoogte in een soort omgekeerde C vorm die beginnen op de gevel en dan dus de muur inlopen.

Wat moet ik doen? Ik ben namelijk echt een leek hierin. Heb wel alvast een nieuwe bouwtechnische keuring aangevraagd omdat dit in de eerste keuring dus gewoon niet naar voren is gekomen en daarna dus tot koop over ben gegaan.

Kan ik hier wel veilig slapen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Hier is op afstand weinig zinnigs over te zeggen.
Het is bovendien niet echt een klusvraag.
Het lijkt me goed de bouwtechnische keuring af te wachten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
"Je bent er waarschijnlijk meer op gaan letten waardoor steeds weer nieuwe scheurtjes op gaan vallen die er al lang zaten."

Zo te lezen is er weinig veranderd, het plafond zit er al een tijd in, dus de verzakking is er ook al lang. Geen enkele reden tot acute zorg. Laat het verder maar over aan de keuring.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu