Hellend dak na isoleren (alweer...)

Ruudster

  • #1
Goedenavond,

Alweer een topic over een hellend dak isoleren. Diverse mensen (met ervaring in isoleren) en toch verschillende inzichten. Kijk vooral ook naar de foto's...
Reactie van een isolatiebedrijf na het zien van de foto's: "deze constructie ben ik nog niet eerder tegengekomen".

Situatie:
Van buiten naar binnen: dakpannen, isolatieplaten met dakpanlatten(7cm tempex ingesloten door materiaal(?)), 'gordingen'(?), kepers, gordingen, spantbeen.
Geen folie, niet binnen, niet buiten.

Twee adviezen zover (mensen met ervaring, theoretisch en praktisch):
1) 7cm PIR platen tegen de huidige isolatie lijmen, dan PIR platen 7cm tussen de kepers plaatsen. Geen lucht tussen de lagen.
In het toekomstige badkamer gedeelte dampdichte folie plaatsen.

2) 7cm PIR platen tussen de kepers plaatsen. Wel 7cm lucht tussen de isolatielagen.
In het toekomstige badkamer gedeelte dampdichte folie plaatsen. Slaapkamer gedeelte dampremmende folie plaatsen.

Optie 2 heeft mijn voorkeur, maar dat is puur economisch gezien. Mag dit?
Optie 1 is volgens diverse mensen overkill (RC waarde van >7) en vrij prijzig.


Belangrijkste vraag: hoe dit economisch te isoleren? Een RC waarde van minimaal 4 vind ik voldoende.


Met gipsplaten en stucwerk wordt alles afgewerkt. De (binnenste) gordingen blijven grotendeels in het zicht.
Een deel wordt badkamer en andere deel wordt slaapkamer. Het te isoleren oppervlakte is circa 100m2.


Graag uw constructieve reactie met evt. onderbouwing.

Vriendelijke groet,
Rudy

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Geen luchtlaag ertussen. Kies een Rc waarde van minimaal 6. Overal dampremmende folie.

Dit is met een wol het makkelijkst te isoleren.
 

Ruudster

  • #3
Dank voor je antwoord!
Wat voor wol zou je adviseren?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Glas- of steenwol is om het even. Cellulose is ook een heel goed materiaal, goed verwerkbaar en een stuk beter voor het milieu en je gezondheid.

Kies een isolatie in plaat vorm, geen dekens.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu