Hellend dak (met buitenzijde Pur isolatie) na isoleren

Deman107

  • #1
Dag allen.

Ik ben mijn zolder aan het verbouwen tot slaapkamer en ik wil hiervoor mijn hellende dak extra gaan isoleren.
Het huis is van 1980, en het dak is van origine geisoleerd met 2,5 cm Pur schuim op het dakbeschot met aan de bovenzijde van dat Purlaagje een dun papier achtig laagje (bitumen?).
Zie ook fotos van dit laagje hieronder.

De meningen over of dat dit laagje en het Pur schuim Dampdicht/dampremmend/ dampopen zijn verschillen nogal maar het lijkt me dat dit op zn minst dampremmend is?

Fotos buitenisolatie met papierachtige laagje:
dl=0



Ik zou graag het dak willen isoleren behalve als het risico op vochtproblemen te groot is (de zolder vloer heb ik nu ook geisoleerd).
De isolatie zou ik willen afwerken met gipsplaten en stucen tussen de gordingen die dan in het zicht blijven.

Qua isolatiewaarden spreekt PIR of resolschuim me het meeste aan maar met het oog op het plaatsen van gipsplaten is een houten regelwerk met minerale wol wat makkelijker?

Daarnaast twijfel ik over dampdichte folie of klimaatfolie?

en last but not least twijfel ik over een kleine spouw tussen isolatie en dakbeschot en gaten boren in het dakbeschot om die ruimte te ventileren...

Ik vind het een erg lastige kwestie omdat de adviezen erg tegenstrijdig blijken en het dus lastig is om een oplossing te kiezen.

Als er iemand tijd, zin en kennis heeft om hier wat over te zeggen zou ik dat zeer waarderen!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
In 1980 werden al complete dakbeschotten gebruikt. Deze waren aan de binnenzijde met iets afgewerkt. Is dat ook bij jou het geval. Wat voor een soort plaat is er gebruikt multiplex of spaanplaat en hoe dik is deze? De pur bij jouw, ik schat een 3 a 4 cm dik?
 

Deman107

  • #3
Bedankt voor de reactie.

De pur laag is ca. 2,5 cm.
Het dakbeschot is spaanplaat en aan de binnenzijde is er geen afwerking.
De dikte van de spaanplaat durf ik zo niet te zeggen maar ik verwacht ca. 18mm.
 

Deman107

  • #4
Zojuist gebeld met isobouw, een leverancier van verschillende isolatiesystemen.
Naar eigen zeggen hebben ze TNO verschillende zaken hieromtrent laten onderzoeken en is daaruit naar voren gekomen dat indien er aan de buitenzijde een dampremmende laag is (de bitumen laag die er bij mij waarschijnlijk op zit) er aan de binnenzijde niet geisoleerd dient te worden.

Als een partij die isolatie verkoopt het niet in een dergelijke situatie durft te verkopen... dat zal niet voor niets zijn.

Ze waren wel niet bekend met klimaatfolie, wellicht dat dit product wel mogelijk is..?

hoe kan ik (laten) checken of dit laagje daadwerklijk bitumen / dampremmend is?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Volgen mij zit er op die PUR geen bitumen. Bitumen is zwart.
Dampremmend is het zeker niet. Zo'n fabriek wist heus wel dat je de buitenste laag niet dampdicht moet maken.
Bel voor de zekerheid de leverancier van jouw platen.
 

Deman107

  • #6
Die platen zitten er zo'n 30 jaar op, geen idee wie de leverancier is.

Ik kan er best wat van het laagje afhalen, hoe of waar kan ik testen of dit dampremmend is?
 

Deman107

  • #7
Ik ben er nog niet helemaal uit maar na verschillende fora gelezen te hebben, verschillende bedrijven etc gesproken te hebben neig ik op dit moment naar isoleren met glaswol en een vochtregulerende klimaatfolie.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ja het is een lastig onderwerp. Er zijn zoveel bouwkundige materialen die van invloed zijn, daarbij de de schommelende temperatuur en de luchtvochtigheid van zowel binnen als die van buiten maken het behoorlijk ingewikkeld.
Ik neem toch aan dat je ook mee leest in de rubriek Muren Wanden en Plafonds.
Of het om een dak of wand gaat dat maakt voor de lucht die van binnen naar buiten gaat niets uit.
Die vocht regulerende klimaat folie is een ontwikkeling om een bouwkundige constructie qua vocht iets eenvoudiger veilig te houden.
Het is van voor mijn tijd zelf geen ervaring in.
 

Deman107

  • #9
Het lijkt me vooralsnog ook de meeste veilige optie.

Tegen andere opties is elke keer wel iemand die er iets op
tegen heeft.

Gek eigenlijk dat er over iets wat heel feitelijk benaderd kan worden, zoveel verschillende en tegenstrijdige meningen zijn.

In ieder geval bedankt voor alle reacties
 

Dries80

  • #10
Hi ik heb soortgelijk materiaal op mijn helend dak. Het huis is van 1976 en heeft opstalan PU-25 platen. Is dus spaanplaat met PUR laag, daarboven liggen latten en dan dakpannen. Binnenkant is niet afgewerkt, dus je ziet de spaanplaten. Op sommige plekken is het wit geverfd met waarschijnlijk latex.

Wil dus ook extra isoleren van binnen ivm vloerverwarming.
Net als anderen ook redelijk verward door de verschillende berichten op het forum.
Ik was van plan glaswol met dampremmemde folie te plaatsen. Maar nu lijkt het erop om het te laten ventileren. Dus glaswol met klimaatfolie.

Klopt dit nog steeds voor PU-25 platen???
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu