Heb ik gasbeton of kalkzandsteen?

Jeroen.hhw

  • #1
Wij hebben ze schrootjes van onze muren afgehaald, bij 1 muur willen we nu een deur plaatsen. Echter weet ik niet of die muur nou van kalkzandsteen of gasbeton is gemaakt. Hieronder een foto van de muur:



Hoe kan ik het beste een gat hierin maken voor een deur? Ik zat zelf te denken om 1 blok eruit te tikken en dan de rest te zagen maar weet niet of dat kan.
 

Millew

  • #2
Als je er met een priem of oude schroevendraaier makkelijk een gat in kan steken dan is het gasbeton. Het oppervlak ziet er ook uit als een spons.
Je kan dat ook makkelijk zagen met een grove (oude) houtzaag of een speciale gasbetonzaag. Een steen er uit tikken is dan niet eens nodig. Met de punt van de zaag maak je een sleuf in de muur zodat je de zaag er doorheen kan steken. Daarna gewoon verder zagen.

In geval van kalkzandsteen is het het eenvoudigste om een diamantcirkelzaag te huren en daarmee een gat te zagen. Neem er wel één met een goede stofafzuiging en plak ook een stuk van de ruimte af met folie.
 

Jeroen.hhw

  • #3
Nou het waren dus gasbeton blokken, heb inderdaad met een zaag een opening erin kunnen zagen. Nou zit ik met het volgende probleem, ik heb er nu een kozijn in gezet. Deze heb ik vast gemaakt met normale kozijnpluggen. Echter zou ik het wat beter vast willen zetten. Welke pluggen kan ik dan gebruiken?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
PUR schuim. Eventueel wat ruimte maken zodat de tuit van de bus tussen het kozijn en de gasbeton kan steken. De vlakken even goed stofvrij maken.
 

Millew

  • #5
De gewone kozijnpluggen houden inderdaad niet zo goed in gasbeton.
Er zijn speciale cellenbeton pluggen, maar die krijg je nu niet meer er in, zonder een groot gat in het kozijn te boren.
Je kan ook lange schroeven direct zonder plug in het gasbeton schroeven.
Eerst een klein gaatje voorboren in het kozijn en een stukje in het gasbeton. Diameter van de boor iets kleiner dan de kerndiameter van de schroef ter plaatste van het schroefdraad. De diepte in het gasbeton ongeveer 2 cm om wat grip te krijgen.
Daarna het gat in het kozijn groter boren op de diameter van de schroef en met een verzinkboor ruimte maken voor de schroefkop.
Bij het vastschroeven niets forceren, anders draai je de schroef dol in het gasbeton.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu