Hardhouten trap opknappen

Elianne

  • #1
Wij hebben in ons huis twee houten trappen, waarschijnlijk Merbau. De ene trap zit erin vanaf de bouw en is aan een opknapbeurt toe, vind ik. De andere trap is er later ingezet bij het bouwen van een extra verdieping en wordt ook minder gebruikt aangezien hij naar de zolder gaat.

De eerste trap heeft duidelijk sporen gebruik zoals putjes en krasjes. De meeste mensen die ik zeg iets aan de trap te willen doen vinden het onzin maar ik ben liever beschadigingen/problemen voor. Op de tredes zit een antislipstrip en de tredes lijken gelakt. Aangezien het voortdurend inhuren van mannetjes nogal prijzig is wil ik zelf iets doen aan de trap of beter gezegd, het mijn man laten doen. :D

Mijn vraag is: moet ik tredes schuren en dan lakken? Met welke lak en moet ik dan eerst de antislipstrips verwijderen en zoja, hoe kan dat? Kan ik die hergebruiken of moet je er daarna nieuwe in plakken of zitten die er af fabriek in en moet je er gewoon omheen lakken?

Of kan je dit niet zelf doen en zal er toch een mannetje moeten komen?

De trap is nu 10 jaar oud en ik heb geen idee of de vorige bewoners er ooit iets aan gedaan hebben. Gezien de staat van het huis denk ik wel want alles super in orde. Wij dragen geen schoenen in huis en ik beken dat ik nogal een precies persoontje ben.

De buitenboel gaat bij ons bijv. ook elke drie jaar opnieuw in de verf indien noodzakelijk. We hebben jarenlang een heel oud huis gehad en waren altijd bezig met probleempjes oplossen, dat willen we nu dus voorkomen door alles goed te onderhouden.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 

EdP

  • #2
Je moet altijd ontvetten, schuren, stofvrij maken en dan aflakken. Als je zo'n Pietje Precies bent, dan lijkt het me een prima klus voor jezelf :D.
Die strips kun je dan best laten zitten en er netjes langs schilderen.
 

Bouwer Bob

  • #3
Hoi Eliannne,
Zo te horen heb je een prima mannetje als man! :wink:
Die trap lukt lukt jullie samen prima!

Let er op dat je een slijtvaste lak gebruikt.
Lak de treden om en om zodat mannetje naar bed kan 's avonds.

Voor het schuren is het handig als er geen obstakels op het hout achterblijven.
De antislipstrips kun je als ze heel blijven natuurlijk hergebruikt worden.
De strips laten zitten is natuurlijk ook een optie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu