Hardhout overschilderen

Shannon

  • #1
Het kozijn op onze slaapkamer is van hardhout. We hebben het gelakt met Sikkens Cetol TGL satin. Nu wil ik het kozijn schilderen met latex verf.
Moet ik het kozijn helemaal kaalbranden of kan ik volstaan met matschuren, behandelen met grondverf voor hardhout en het vervolgens overschilderen?
Dat zou een hoop tijd en moeite schelen.
Alvast dank voor het antwoord.
Shannon
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Latex is niet geschikt voor het verven van hout.
 

Shannon

  • #3
Sorry maar ik bedoelde uiteraard lak op waterbasis.
Graag alsnog een antwoord op mijn vraag.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
U kunt volstaan met het volledig mat schuren van het hout, en reinigen met thinner.
Daarna een watergedragen isolerende grondverf gebruiken ( ivm inhoudsstoffen in hardhout - vooral meranti- die watercontact gevoelig zijn en daardoor bij toepassing van acrylverf naar de oppervlakte migreren waar ze doorslagvlekken veroorzaken. )

Afwerken met een zijdeglanzende watergedragen kras-en stootvaste PU-lak.

@Jan: er zijn latexen - en dan die welke schrobvast zijn en flexibele of scheuroverbruggende eigenschappen hebben - die op hout aangebracht kunnen worden. Voor kozijnen is dat echter niet van toepassing. Veelal wel voor panelen of wandafwerkingen die eerst zijn voorbehandeld met een grondverf, hoofdzakelijk binnen toepassingen. Je ziet het hier niet veel, maar bij de oosterburen is het schering & inslag in bijvoorbeeld kinderdagverblijven en kantoren. De fabriek met de grijze olifant tettert er wel bij. :mrgreen:
 

Tiho

  • #5
Volledig mat schuren van de verf bedoel je toch Kees.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Wat u wilt, als het oppervlak van maar volledig mat is :mrgreen:
 

Shannon

  • #7
Heel erg bedankt voor het antwoord.
We gaan ermee aan de slag.
Groet,
Shannon
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu