Halogeenspotjes en trafo

Imco

  • #1
Hallo medeklussers,

Ik ben bezig met een woonkamer te verbouwen en er zullen in 2 verlaagde plafonds spotjes komen. Ik heb inmiddels via research op internet ontdekt dat 12V halogeenspotjes een hoger rendement hebben als 230V spotjes. Dus daarom ga ik voor de 12V variant.

Ik heb ook uitgevonden dat ik het beste voor een elektronische trafo kan gaan i.v.m. een goedkopere dimmer (correct me if i'm wrong).

Door die elektronische trafo kunnen de kabelafstanden niet zo groot zijn en ik vrees dat dit voor mijn toepassing te weinig gaat zijn. Nu wilde ik boven elk spotje een wcd maken en daar dan elk spotje met zijn eigen trafo insteken door middel van een stekker. Al die wcd's sluit ik dan aan op een dimmer (uiteraard zorg ik ervoor dat ik onder de maximale aansluitwaarde van de dimmer blijf). Kan dit? Heeft die dimmer er geen problemen mee als er meerdere trafo's aan gekoppeld worden?

Moet ik bij de trafo's ook nog ergens opletten als ik ze ga kopen?

Iemand negatieve of juist positieve ervaringen met kantelbare spotjes?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
 

Xr8

  • #2
Vaak moet je bij een elektronische trafo juist duurdere dimmers hebben.

Of het rendement groter is weet ik niet. Als je toch allemaal wcd's aanlegt dan zou je ook GU10 kunnen overwegen, scheelt je een aantal trafo's. Een trafo zal ook enig verlies hebben, mogelijk dat het betere rendement dan teniet gedaan wordt.

Voordeel van GU10 is dat ook de LED techniek op dat gebied vrij uitgebreid aan het worden is.

Dimmer zal niet veel merken als er meerdere trafo's aanwezig zijn mits onder de maximale waarde zoals je al aangeeft.

Heb zelf ook kantelbare spots, geen negatieve ervaringen hiermee.

Succes.
 

Imco

  • #3
Dankjewel voor je antwoorden. :D
Ik heb ook even LED overwogen maar dat blijkt nog niet echt geschikt als sfeerverlichting. Te hard wit/ blauw licht en als je eens flink licht wil hebben schiet het weer net te kort.
Ik heb diverse malen gelezen dat 35W 12V ongeveer vergelijkbaar is met 50W 230V. Dat vind ik toch een flink rendementsverschil. Ik geeft toe dat meerdere trafo's dat rendement weer teniet kunnen doen. Echter zullen enkele spotjes wel dicht genoeg bij elkaar geplaatst kunnen worden. Ik denk dat het in totaal om zo'n 12 spotjes en zo'n 5/6 trafo's zal gaan, verdeeld over 2 dimmers.
 

Pascal10

  • #4
Gebruik al jaren 12 v spots met trafo's van o.....m type mouse.
Bij deze trafo's kan je de kabel verlengen tot max 2m verlengen iets langer kan verschil gaan maken per lampje.

Let er op dat je de trafo bij het middelste spotje legt dan kun je namelijk 3 lampjes aansluiten anders misschien maar 2.

Kan gewoon gedimt worden met een gloeilamp dimmer dus hoef je geen dure dimmer te kopen.
 

Chathanky

  • #5
Ik denk dat het rendementsverschil tussen 12 en 230 volt eerder anders om is.
Waarom zou een 12 volts halogeen meer licht geven dan een 230 volt spot?

De trafo verbruikt ook stroom en de spanningsverliezen in de bedrading zijn ook groter.
Electronische trafo`s produceren ook nog een blindvermogen, niet dat je daar meer voor betaald maar dat vermogen moet wel opgewekt worden door de centrale.
Uiteindelijk betaal je dit toch als de centrale minder kan leveren door dit soort zaken.
 

Xr8

  • #6
Inderdaad Chathanky, ik snapte dit verhaal ook niet helemaal. Echter elektra is niet zo mijn ding dat ik mij daar tot zo ver in geintresseerd heb.

Dat van het rendement vroeg ik me echter wel af. Rendement zal zowieso bedroevend zijn, omdat er bij halogeen ook veel warmte vrij komt.

Denk dat zoals er beschreven is hoe het aangelegd kan worden je veel beter spots op 230V kan nemen. Scheelt je trafo's aan kosten en het transformator verlies. Kosten van de spots zullen elkaar niet veel ontlopen mijns inzien.

Grote voordeel is ook nog dat je niet vast zit aan de kabellengte. Alleen de spots aansluiten met hittebestendig snoer. Maar dit moet ook met 12V.

Succes.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
Onlangs heb ik nog wat gelezen over dit onderwerp. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat 12 volt halogeen een hoger rendement heeft dan 230 volt. Een en ander had geloof ik te maken met de dikte van de gloeidraad en de temperatuur ervan. De kleurtemperatuur van 12 volt zou ook beter zijn, evenals de levensduur.
 

Chathanky

  • #8
Vreemd, kleurtemperatuur heeft met de behuizing te maken of met de temperatuur van de gloeispiraal.

Halogeen is geeft wel een beter rendement dan een normale gloeilamp.
Dit heeft te maken met de hogere temperatuur van de gloeidraad.
Daar staat dan weer tegenover dat het licht een hogere kleurtemperatuur heeft. (dit geeft een witter, kouder licht)

Er wordt wel eens wat vaker wat gepubliseerd met bedenkingen. :mrgreen:
 

Pascal10

  • #9
Levensduur kan met 12v langer zijn als met 230v.

Als je trafo's gebruikt die 11.5 v uitgeven (doen ze volgens mij allemaal), deze blijven dan ook 11,5 v uitgeven ondanks dat het net op en neer gaat (220 --> 230). Lampjes van 230v gaan dus ook mee op en neer en die van 12 v blijven de zelfde spanning houden, dus hebben die volgens mij een langer levenduur.

Kan het ook verkeerd zien natuurlijk hoor eht graag.
 

Chathanky

  • #10
12 volt lampjes hebben een dikkere spiraal en gaan dus langer mee.
De draad zal minder snel "verdampen".
Wissel of gelijkstroom maakt niet veel uit. De spiraal kan binnen zijn frequentie zijn warmte niet kwijt en zal niet afkoelen en opwarmen.
 

Imco

  • #11
Chathanky schreef:
Ik denk dat het rendementsverschil tussen 12 en 230 volt eerder anders om is.
Waarom zou een 12 volts halogeen meer licht geven dan een 230 volt spot?

De trafo verbruikt ook stroom en de spanningsverliezen in de bedrading zijn ook groter.
Electronische trafo`s produceren ook nog een blindvermogen, niet dat je daar meer voor betaald maar dat vermogen moet wel opgewekt worden door de centrale.
Uiteindelijk betaal je dit toch als de centrale minder kan leveren door dit soort zaken.
Toch heb ik herhaaldelijk gelezen dat 12V halogeen 35W ongeveer vergelijkbaar is met 50W 230V halogeen. Ook een elektricien zij me dit laatst toen het toevallig ter sprake kwam. Hij had een 1 op 1 test uitgevoerd. Dat er verliezen in de trafo's zitten begrijp ik, warmte verlies ook, maar die is bij de 230V versie groter want die worden warmer.
Het enige probleem waar ik mee zit is de maximale kabellengte. Ik vrees dat ik per 2 spotjes een trafo nodig heb. Dat zijn dus een hoop trafo's bij elkaar en dat komt het rendement natuurlijk niet ten goede.

Feit blijft dat ik neig naar de 12V variant. Overigens is het dimmerverhaal waar ik het over had van toepassing op de laatste generatie elektronische trafo's. Die zijn met een standaard dimmer goed te dimmen.
 

Chathanky

  • #12
Dat 12 volt je voorkeur heeft zal ik ook niets van zeggen. :wink:
Maar als de reden is dat het zuiniger is wil ik dit toch tegen spreken en heb je de keuze uit 2.

Wil je zuinige halogeen dan moet je op zoek gaan naar HIR halogeenlampen. Deze zijn echt zuinig en benaderen de spaarlamp.
De spiegel in de lamp reflekteerd de warmte terug op het spiraal.
Rendement van een gewone halogeen ligt tussen de 15 en 20%, de HIR gaat tot 30%. De lamp zelf wordt hiermee dus ook wat minder warm.

Het andere berust op enkele verwarringen. De lamp zelf is zuiniger, iets zuiniger, door het toepassen van een trafo en het blindvermogen die de trafo`s hebben ben je dit voordeel kwijt.
Daarbij zijn er lieden die vergelijken met lichtopbrengsten maar vergeten dat er veel verschil zit in de stralingshoek van de lamp.

Daarnaast is de levensduur van de lamp wel langer zoals eerder beschreven, maar de levensduur van de trafo? Het is ook hier menigmaal voorbij gekomen. Je zal een bereikbare plek moeten maken om zo`n trafo te kunnen vervangen.
Om de 12 volt lamp een beter rendement te geven wordt de draad meer verhit wat weer afbreuk doet aan de levensduur.
De fabrikant maakt die afwegingen tussen kleur, levensduur en zuinigheid.

Goed, als je graag 12 volt wil is dat geen enkel probleem. De keuze is is voor iedereen vrij.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu