Halogeenlampjes geven geen "stabiel" licht

A

Anonymous

Gast
  • #1
Beste mensen,

Ik heb 3 halogeenlampjes van massive ingebouwd. Dit zijn 3 50W 230V lampjes. Ze zijn gewoon in parallel aangesloten. Ik heb er een gloeilamp dimmer (60-400W) van praxis op aangesloten. In eerste instantie was ik zeer tevreden met het resultaat. Nu ik in het donker kijk zie ik echter dat het licht een klein beetje trilt. Het is dus echt een klein beetje, maar wel zeer storend.
Waar moet ik hier bij gaan zoeken? Is dit "normaal" bij dit type lamp... heb je het misschien niet bij de 12V lampjes? of is de dimmer niet al te geweldig?
Valt dit door te meten?
Ik heb helaas geen idee waar te beginnen. Als ze volop branden zie je het niet (zo goed), anders zou ik ze al even zonder dimmer aansluiten om dat te testen.
Iemand ideeën/ervaring hiermee?
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Voor Halogeen heb je speciale Halogeen dimmers..
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Ja ik zag inderdaad ook halogeendimmers, maar die waren naar mijn weten altijd 12v. Bij deze dimmer (praxis gloeilamp dimmer van helium serie) staat toch duidelijk achterop "geschikt voor 230V halogeen). Of zijn die dingen dan dus toch waardeloos ofzo? Zo ja... dan wordt het eens snel zoeken naar het bonnetje, als ik die al heb.... Maar lijkt me toch sterk dat dit het is...?? niemand anders advies/ervaring?
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Zeer waarschijnlijk is de dimmer alleen bestemd voor gloeilampen en niet voor 220V Halogeen lampen. Je hebt vier soorten dimmers, te weten: - 220V Gloeilampen - 220V Halogeen - 12V Halogeen (elektronische dimmers) - 12V Halogeen (gewikkelde dimmers) Uiteraard kan je dimmers aanschaffen die alle (of enkele) van bovenstaande opties aankunnen.
 
A

Anonymous

Gast
  • #5
Ik had precies hetzelfde probleem. Een aantal dimmers geprobeerd maar de oplossing zit in het kopen van een betere kwaliteit trafo. Je moet die niet kopen bij een bouwmarkt maar bij een speciaalzaak (lampenwinkel). Elke kwaliteit dimmer kan je dan gebruiken.
 
A

Anonymous

Gast
  • #6
Het kan nog veel simpeler (en vaak goedkoper): ipv de trafo en dimmer koop je een schakelende voeding voor halogeenlampen, met dimaansluiting: ziet eruit als een blok, 220 erin, 12 V eruit, plus een draadlus eraan die je evt kan doorknippen en dan een goedkope potmeter ertussen om te kunnen dimmen. Die dingen zijn perfect-bij per ongeluk kortsluiting aan de 12V kant gaan ze gewoon uit op beveiliging ("kortsluitvast") en bij overbelasting (te veel lampen, of een van teveel watt) ook. Ze worden nauwelijks warm en maken helemaal geen geluid, dus kunnen mooi weggebouwd worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu