Halogeen transformator doorgebrand?

Vankessel

  • #1
Hallo allemaal,

Een half jaar geleden heb ik in de badkamer in een verlaagd plafond 4 halogeenspotjes ingebouwd. Gewoon een complete set gekocht bij een bouwmarkt inclusief trafo.

Het zijn 4 halogeenlampjes van 35W. Er zit de volgende trafo tussen:
230 - 0,65A - 50/60Hz
12V min30W max150W
Ta=45gr Tc=75gr
De trafo ligt op het verlaagde plafond (ruimte tussen plafond=ongeveer 10cm hoog)

Gisteren is de transformator volgens mij doorgebrand. De lampjes doen het in ieder geval niet meer.

Heeft iemand een idee waarom de bijbehorende trafo het kan begeven?

Ik wil op internet een nieuwe bestellen met de volgende specificaties.

vermogen: 150VA
ingang: AC 230V / 50Hz
uitgang: AC 11.5V (eff) 13A / 40kHz
Tc (max.): 75°C
Ta (max.): 45°C
cos phi: 0.97
rendement: 95%
afmetingen: 150 x 40 x 30mm
gewicht: 332g

Het gaat er toch om dat het vermogen minimaal 4x35W = 140W (VA) is? Of mag dit vermogen ook weer niet te hoog zijn omdat de trafo er anders niet uit knalt?

Alvast bedankt!!
René
 

Fiesiekus

  • #2
Misschien is de koeling onvoldoende geweest en is ie daarom doorgebrand. Je zit tegen het maximale vermogen aan in een 10 cm hoge ruimte boven een warme badkamer. En trafo''s zijn snel en goedkoop geproduceerd, zonder temp.-marges.

Ik heb wel eens m'n trui op een trafo laten vallen, 2 uur later gingen de spotjes uit.

Dus advies: kies een iets zwaardere (of 2) trafo('s).
 

Vankessel

  • #3
Ik kan dus beter een iets zwaardere trafo kopen van bijvoorbeeld 200 of 210va en daar de 4 lampjes op van 35W aansluiten.

Is het geen probleem... Ik bedoel, mag dit juist niet omdat de trafo dan niet snel genoeg "eruit knalt"?? Vraag van een leek op dit gebied zoals je merkt. Maar ik wil wel zeker zijn dat ik het goed doe.

Bedankt!
 

Fiesiekus

  • #4
Lijkt me beter. Of dus 2 trafo's. Of de koeling verbeteren. Het "eruit knallen" is een temp. effect; zodra een kritische temp. overschreden wordt spreekt een thermische beveiliging aan.
 

Vankessel

  • #5
Koeling verbeteren gaat niet lukken zonder plafond te veranderen... liever niet natuurlijk.

Ik ga op zoek naar een trafo van 200w of 210w die minder warm wordt met de 4 lampjes van 35w eraan.

Bedankt voor je reacties!
 

Vankessel

  • #6
Laatste vraagje...

Voor 3 euro meer heb ik een 250va (31euro) trafo ipv 210va (27euro)....

Is dat weer overdreven of zeggen jullie prima, geen probleem.

Extra praktisch voordeel voor mij is dat deze iets kleiner is en ik hem dus makkelijker tussen het plafond krijg.

René
 

Fiesiekus

  • #7
Punt is toch de koeling. Je kunt wel een trafo met een groter vermogen ertussen frotten maar de warmte-ontwikkeling blijft. Als ie weer in een te krappe ruimte opgesloten wordt, krijg je 't zelfde effect.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu