Halfrond afdak

2lefthand

  • #1
Ik wil een halfrond afdak maken van hardhout. Deze wil ik aan een muur bevestigen. Alle materialen wil ik in principe van hardhout maken, ook het dak. De planken van het dak wil ik overlappend laten aflopen, iets schuin naar beneden.
Hij moet op zijn breedst 5 meter worden. De diepte wordt dan uiteraard de helft, 2,5 mtr.
De hoogte is van ca 2,65 mtr aflopend naar ca 2,10 mtr.
Mijn gedachte is om de dragers aan de zijde van de muur te bevestigen met muurbeugels (in totaal 4 dragers) en deze dragers te laten samenkomen bij 2 hardhouten palen die ik aan de ronde voorzijde van het afdak plaats op ca 1,5 mtr uit elkaar om ze daaraan te bevestigen.

Nu vraag ik me af of deze constructie sterk genoeg is, want het gewicht van zo'n hardhouten dak zal toch behoorlijk zwaar zijn.

Of heeft iemand misschien een goede oplossing of bouw instructie?
 

Kloek77

  • #2
Misschien een schetsje maken en hier plaatsen,
ik kan uw verhaal niet helemaal volgen.
 

2lefthand

  • #3
Bijgaand een schetsje van het halfronde afdak.
De planken dienen schuin afgezaagd te worden zodat de ronding van het afdak zichtbaar wordt. Het lukte niet om dit in de tekening duidelijk te maken.
Zoals je kunt zien wordt het afdak gedragen door 4 dragers, aan de muurkant bevestigd door 4 muurbeugels en aan de andere kant bevestigd aan de palen (9x9).
Hardhouten planken wil ik in de maat 14,5x1,5 op maat zagen.
Liggers in de maat 4,5x7 of 4,5x9.
Ook moet ik nog geschikte muurbeugels vinden. Ik zit met een al eerder besproken probleem dat de dragers in een hoek naar beneden gaan lopen maar de 2 buitenste dragers moeten ook nog schuin opzij (naar binnen) geplaatst worden. Om dat op maat te zagen zal lastig zijn lijkt me.

Graag jullie advies of deze constructie haalbaar is, niet te zwaar is of dat er betere ideëen zijn.

 

Kloek77

  • #4
Ik zie in ieder geval wel een probleempje;
met een afschot van 55 centimeter op 250 is de hoek slechts 12 graden.
Als u dan bedenkt dat de planken overlappend moeten liggen,
betekent dit dat ze vrijwel horizontaal komen, dit afhanbelijk van de dikte en breedte van de delen.
 

2lefthand

  • #5
Oei, ja dat afschotprobleem vreesde ik al, hoewel ik dacht dat het wel voldoende zou zijn. Dat overlappen heeft inderdaad ook nog een horizontaal werkend effect. Ik heb echter niet veel keuze ben ik bang.
Er zit namelijk een deur onder de plek waar het afdak moet komen en die deur moet natuurlijk open kunnen.
De hoogte van de muur (van de garage) is 265 cm dus hoger kan ik niet beginnen.
Ik zal nog eens goed nameten welke hoogte de palen kunnen krijgen om het maximale afschot te krijgen waarbij de deur nog open kan.
Maar echt veel lager kan ook niet lijkt me, je moet er tenslotte wel onderdoor kunnen lopen.
Die 55 cm op 250 klopt niet helemaal overigens, want de palen staan niet helemaal op het uiteinde van de cirkel gepland maar op ca 200 cm, maar de boodschap is duidelijk.

De dikte van de planken zal 1,5 cm worden.

Welke minimale hoek (en dus welke hoogte moeten de palen krijgen op 200 cm afstand) moet ik aanhouden om een goed afschot te krijgen?
 

Kloek77

  • #6
Eerlijk gezegd denk ik dat u af moet van het idee met planken op het afdak te werken, verticaal wordt het wel toegepast met gefreesde kanten zodat er geen water tussen de onderlinge delen komt, maar met weinig afschot zal het weinig duurzaam zijn lijkt me.

Misschien een fotootje plaatsen van de plek waar het afdak moet komen,
wellicht dat mede-forummers met een heel andere (maar wel briljante) suggestie komen? :D
 

2lefthand

  • #7
Afzien van het idee is lastig, maar ik moet natuurlijk reëel zijn.
Toch zou ik zelf denken dat duurzaamheid ook bij klein afschot mee moet vallen. Het gaat toch om hardhout, bankirai o.i.d. en dan planken van 1,5 cm dik. Vlonderplanken liggen toch ook horizontaal zonder noemenswaardig afschot? Of houten terrassen zijn toch ook duurzaam?
En loopt het water zelfs bij een afschot van maar ca 12 graden er toch niet gewoon af?
Ik weet het niet, ben geen expert, maar ben erg blij met adviezen hierover van jullie, voordat ik met de klus begin.

Maar misschien hebben de mede-forummers inderdaad betere ideëen?

Ik kan wellicht een foto plaatsen van de plek waar het moet komen, maar het gaat gewoon over een zijmuur van een garage waar ook een gewone deur in zit en er ligt een halfrond terras tegenaan. In de vorm van het terras (rond dus) wil ik dus een overkapping maken om een knus plekje te creëeren om er een loungebank ofzoiets onder te zetten.
Het terras heeft precies de maat van de geplande overkapping (halfrond, 5 mtr breed, 2,5 diep, zie eerder geplaatste tekening) en de deur zit helemaal links en gaat naar buiten open. Het terras grenst aan een grasveld en via de muur van de garage loopt het terras in een pad (1 mtr breed) verder.

Zou, als een hardhouten dak niet mogelijk is vanwege het slechte afschot, wellicht wel een andere dakbedekking mogelijk zijn, waarbij het afschot natuurlijk hetzelfde blijft (want ik zit met die deur), bijvoorbeeld shingles of hoe heten die dingen ook alweer? Iets wat gladder is en dus beter afwatert? En welke dakconstructie/materiaal is dan nodig?

Graag jullie advies en/of ideëen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Shingles zou kunnen maar dan zit u ook aan de grens met de helling, beter zou zijn met een brandrol met leislag.
Als ondergrond underlaymentplaten.
 

2lefthand

  • #9
Jan schreef:
met een brandrol met leislag.
Als ondergrond underlaymentplaten.
ehhhh...brandrol met leislag?? underlaymentplaten??
En dat zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu